گرده گل ؛ خواص ، عوارض و روش مصرف

همه آنچه که در مورد گرده گل باید بدانید

گرده گل یکی دیگر از محصولات زنبور عسل است که سلول های نر گیاهان به حساب می آید. زنبور عسل اقدام به جمع آوری آن و ذخیره آن در سلول های داخل کندو می کند. منبع پروتئین زنبور عسل از گرده گل تامین می شود . در ادامه هر آنچه که در مورد این محصول لازم است بدانید را به طور کامل شرح داده ایم.

گرده گل چیست

گرده گل یکی از محصولات پر خاصیت زنبور عسل
گرده گل یکی از محصولات پر خاصیت زنبور عسل

گرده گل در واقع سلول های نر گیاهان در تولید مثل گیاهی است و در گیاهان گلدار یافت می شود. زنبورها هنگام جستجوی شهد ، گرده جمع آوری می کنند. در ترکیبات آن از لحاظ شیمیایی مقدار زیادی مواد پروتئینی و چربی وجود دارد و این مواد همان چیزهایی هستند که زنبور ها برای رشد بدن نوزادان خود به آن نیازمندند.

مقدار پروتئین موجود در آن باتوجه به اینکه از چه نوع گیاهی باشد بین 11 تا35 درصد متغیر است.همچنین مقدار چربی آن از 1 تا 20 درصد متفاوت میباشد. این محصول زنبور عسل سرشار از ویتامین های  A ، B1 ،  B6  ، C ، D و E  است . زنبور آن را از روی گل ها جمع آوری و سپس به کمک بزاق چسبناک کرده و پس از چسباندن به پاهای عقبش به کندو حمل میکند. زنبور های دیگر آن را داخل حجره های انبار کرده و آن قدر آن را فشرده میکنند تا هوای موجود در آن خارج شود . پس از پر کردن 70 درصد حجم حجره روی آن را با لایه ای نازک از عسل می پوشانند تا به طور مستقیم با هوا تماس نداشته باشد و از فساد آن جلوگیری شود.

ترکیبات آن چیست

آب : محصول تازه که برداشت شده است حدود 20 الی 30 درصد رطوبت دارد. پس از خشک کردن درصد رطوبت آن به زیر 5 درصد میرسد.

کربوهیدرات : میزان کربوهیدرات آن بر اساس نوع گیاهانی که زنبور از آنها برداشت کرده است ، از 13 تا 50 درصد متغیر است. قند های موجود در این محصول گلوکز ، فروکتوز ، ساکاروز و… میباشد.

پروتئین : حاوی تمام آمینواسید های ضروری بدن است. میزان پروتئین آن بین 10 تا 40 درصد متغیر است ( براساس نوع گیاه)

آمینواسید های موجود : ترئونین، والین، متیونین، ایزولئوسین، لئوسین، فنیلالانین، لایسین، تریپتوفان، هیستیدین و…

لیپید : میزان چربی آن براساس نوع گیاه از 1 تا 13 درصد متفاوت است.

مقدار مواد معدنی آن بر اساس زمان برداشت آن که بهار یا تابستان باشد و همچنین منطقه برداشت آن متغیر می باشد.

روش برداشت محصول

روش جمع آوری و برداشت از زنبور عسل
روش جمع آوری گرده گل از زنبور عسل

برای جمع آوری آن از تله های مخصوصی که برای همین منظور ساخته شده است و در جلوی دریچه پرواز کندوها نصب میشود استفاده می شود .این دستگاه قادر است دانه های گرده را از پای زنبور های عسلی که قصد ورود به کندو را دارند ، جدا کرده و در مخزنی ذخیره کند . رنگ  آن در گیاهان متفاوت بوده و از سفید رنگ تا سیاه متغیر است. مثلا گرده گل بادام زرد قهوه ای رنگ ، آویشن به رنگ سفید و گرده گل هلو قرمز رنگ است .

خواص درمانی گرده گل

خواص درمانی محصولات زنبور عسل
خواص درمانی گرده گل چیست

گرده گل سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، عناصر کمیاب ، آنزیم ها و اسیدهای آمینه است. همچنین منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها است. آرایش دقیق آن متفاوت است. این بستگی به گیاهی که از آن گرده جمع شده است ، بستگی دارد. پروتئین موجود در گرده گل که زنبورها جمع آوری می کنند ، نسبت به سایر منابع پروتئین هضم سخت تری دارد.

مردم به دلایل زیادی از گرده زنبور عسل استفاده می کنند. این موارد می تواند به علائم خوش خیم پروستات و التهاب پروستات (پروستاتیت مزمن) کمک کند. همچنین برای کاهش آلرژی و محافظت از کبد استفاده می شود. همچنین گفته می شود که گرده زنبور عسل باعث کاهش کلسترول ، کاهش احتمال سخت شدن شریان ها (آترواسکلروز) ، بهبود سوخت و ساز بدن و افزایش سطح هورمون ها می شود. همچنین ممکن است قدرت و قوای جنسی را بهبود بخشد ، افسردگی را کاهش داده و مشکلات خونریزی را کاهش می دهد.

خواص گرده گل در طب سنتی

گرده گل به دلیل ترکیبات موثر و مفیدی که از نظر ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدانی که دارد مصارف درمانی آن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین غذایی از دل طبیعت است که عصاره گل هاست و خواص درمانی آن ها را داراست.

گرده گل برای لاغری

تاثیر مصرف گرده گل بر لاغری و تناسب اندام
تاثیر مصرف گرده گل بر لاغری و تناسب اندام

مصرف مداوم گرده گل سبب کاهش وزن و تناسب اندام در شما می شود. این غذا کالری بسیار پایینی دارد و به دلیل اینکه حاوی مقداری لیستین می باشد ، می تواند در دفع چربی ها موثر باشد. مصرف آن باعث اصلاح عملکرد متابولیسم و سوخت و ساز بدن و ایجاد تعادل شیمیایی در آن می شود.

خواص گرده گل برای پوست

خواص گرده گل برای سلامت پوست
خواص گرده گل برای سلامت پوست

در زمان های قدیم در چین از گرده گل زنبور عسل برای سفید کردن پوست و زیبایی استفاده می شده است. حدود 70٪ از مواد موجود در گرده زنبورعسل از نظر بیولوژیکی فعال هستند ، مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها ، لیپیدها و اسیدهای چرب ، ترکیبات فنولیک ، ویتامین ها و بیوژل ها.

 این بررسی خواص گرده زنبور عسل و مکانیسم عملکرد اجزای فعال آن را مفید می داند. به عنوان یک محصول طبیعی ، گرده زنبور عسل ممکن است مکانیسمهای محافظتی در برابر پیری پوست ، خشکی پوست ، اشعه ماوراء بنفش ، آسیب اکسیداتیو ، التهاب و ملانوژنز را که در طیف گسترده ای از اثرات منفی بر روی پوست انسان نقش دارند ، تقویت کند ..

ماسک گرده گل

ماسک گرده گل برای پوست صورت
ماسک گرده گل برای پوست صورت

اگرچه این ماده فقط از دو ماده طبیعی تشکیل شده است ، یعنی عسل خام و گرده زنبور عسل (به شکل پودر) ، فوایدی که دارد، بسیار زیاد است. این ماسک غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای آمینه ، آنتی اکسیدان ها می تواند به طور موثری باعث کاهش چین و چروک ، جوان سازی و شفافیت پوست شما شود. و البته مناسب برای انواع پوست ها می باشد. این ماسک به خوبی در تغذیه و محافظت از پوست سالم و همچنین بهبود و ترمیم پوستی که از بروز آکنه ، روزاسه ، بثورات ، اگزما و سایر مشکلات ایجاد می شود ، به خوبی عمل می کند..

تمام آنچه شما نیاز دارید:

1- یک قاشق غذاخوری گرده زنبور عسل

2-دو قاشق چایخوری عسل خام

دستورالعمل ماسک :

1. گرده زنبور عسل و عسل خام را در یک کاسه مخلوط کنید.

2. ترکیب را به خوبی روی پوست صورت پخش کنید.

3. بعد از گذاشتن حدود 30 دقیقه تا یک ساعت ، صورت تان را بشویید.

4- هفته ای چند باراز این ماسک استفاده کنید.

گرده گل و پروستات

تاثیر مصرف گرده گل بر سلامت پروستات
تاثیر مصرف گرده گل بر سلامت پروستات

بیش از 35 سال است که برای درمان پروستاتیت و BPH در اروپا استفاده می شود. نشان داده شده است که به ویژه در چندین مطالعه بالینی دوسوکور در مدیریت BPH و همچنین در درمان طبیعی پروستاتیت مؤثر است. میزان موفقیت کلی در بیماران مبتلا به BPH حدود 70 درصد است. گرده زنبور عسل دارای فعالیتهای ضد التهابی بوده و باعث انقباض مثانه و همزمان آرامش مجرای ادرار می شود.

گرده گل و دیابت

تاثیر مصرف پولن بر کنترل دیابت
تاثیر مصرف گرده گل بر کنترل دیابت

 گرده زنبور عسل می تواند به افراد مبتلا به دیابت و عوارض ناشی از آن کمک کند:

• تقویت سیستم ایمنی بدن – گرده زنبور حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که بدن را از استرس ناشی از دیابت محافظت می کند. مصرف زیاد قند در خون می تواند باعث آسیب به اندام های حیاتی شود. گرده زنبور عسل می تواند به تقویت و بهبود عملکرد آن کمک کند.

• افزایش انرژی – افراد دیابتی اغلب خسته هستند زیرا نمی توانند کالری کافی برای سوزاندن به عنوان انرژی دریافت کنند. گرده زنبور عسل حاوی مقدار زیادی پروتئین و اسید آمینه است که توسط ورزشکاران نیز برای افزایش ذخیره انرژی آنها استفاده می شود.

• تسریع بهبود زخم – افراد مبتلا به دیابت می دانند که یکی از عوارض ناشی از بیماری آنها عفونت است. زخمهای باز آنها به دلیل قند خون بالا بلافاصله بهبود نمی یابد. زخم های باز می توانند احتمال عفونت و حتی نکروز را افزایش دهند. گرده گل حاوی ویتامین های A ، C و E است که می تواند باعث تسریع در بهبود و جلوگیری از عفونت شود.

خواص گرده گل برای بدنسازی

گرده گل مکمل و غذای مفید برای بدنسازان
گرده گل مکمل و غذای مفید برای بدنسازان

مکمل گرده زنبور عسل در بین ورزشکاران برتر برای محافظت و بهبود عملکرد ورزشی خود بود ، و این راز همچنان ادامه دارد ، اگرچه آشکارا هم اکنون ، توسط بسیاری از بدنسازان برتر حرفه ای و حتی آماتور در ابتدا و وزنه برداران در نظر گرفته می شود. مصرف ماده غذایی ارزشمند ، راه فوق العاده ای است برای اضافه کردن مکمل مناسب به رژیم غذایی آنها که می تواند به آنها در ساخت ماهیچه کمک کند.

دلیل این امر این است که هر گرم گرده زنبور عسل حدود 35٪ پروتئین است.

بنابراین گرده زنبور عسل به عنوان یک مکمل راهی بسیار قدرتمند و طبیعی برای بدنسازان ، وزنه برداران و ورزشکاران برای تقویت انرژی و سطح استقامت آنها است ، زیرا گرده حاوی مقدار زیادی مواد مغذی از جمله ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای آمینه و آنزیم هاست.

یكی از دلایل مهم مصرف آم در بدنسازها وجود ویتامین های ب کمپلکس در گرده زنبور عسل است كه به بهبود متابولیسم چربی به انرژی كمك می كند به این معنی كه توانایی بدن شما در تجزیه چربی را افزایش میدهد.

حساسیت به گرده گل

حساسیت به مصرف گرده گل در افراد مختلف
حساسیت به مصرف گرده گل در افراد مختلف

برخی از افراد ممکن است نسبت به مصرف گرده زنبور حساسیت داشته باشند. واکنش های آلرژیک از خفیف تا شدید می تواند متفاوت باشد . علائم آن می تواند شامل خس خس ، ناراحتی و بثورات پوستی باشد. در موارد نادر ، یک واکنش آلرژیک شدید می تواند رخ دهد که به آن شوک آنافیلاکسی گفته می شود. افرادی که آلرژی یا آسم دارند نباید از گرده گل زنبور عسل استفاده کنند

همچنین باید در مصرف گرده زنبورعسل مراقب باشید اگر:

شما نسبت به نیش زنبور حساسیت دارید.

شما باردار هستید یا شیر می دهید.چون مشخص نیست که آیا گرده زنبور عسل برای نوزادان بی خطر است یا خیر.

اگر شما داروهایی مانند وارفارین (کومدین) که رقیق کننده خون هستند ، مصرف می کنید. چرا که ممکن است خطر خونریزی و کبودی شما را افزایش دهد.

با این وجود ، به نظر نمی رسد مصرف آن اثر متقابل منفی با سایر مکمل های گیاهی یا مواد غذایی وجود داشته باشد.

بهترین روش مصرف گرده گل

بهترین روش مصرف برای درمان
بهترین روش مصرف گرده گل برای درمان

به دلیل هضم سخت آن برای معده ، بهتر است مقداری از گرده را (بر اساس میزان مصرف) چند ساعت در آب یا آب میوه و یا شیر بریزید تا نرم تر شود و هضم آن برای معده راحت تر شود.

مقدار مصرف

هیچ گونه دوز مناسب برای گرده زنبور عسل وجود ندارد و ذکر نشده است. بهتر است در ابتدا فقط مقدار کمی از آن مصرف کنید. به این ترتیب ، اگر واکنش و حساسیتی نسبت به آن داشته باشید می توانید از آن مطلع شوید..

زنانی که باردار هستند و یا در دوره شیردهی هسستند، باید قبل از مصرف هرگونه مکمل از جمله این فرآورده با پزشک معالج خود صحبت کنند.

کپسول گرده گل

کپسول گرده گل ؛ یکی از اشکال مصرفی آن
کپسول گرده گل ؛ یکی از اشکال مصرفی آن

اشکال مختلفی از گرده گل موجود است . علاوه بر شکل خام و طبیعی آن که به صورت دانه های رنگی وجود دارد و مصرف میشود، کپسول های آن نیز در داروخانه ها موجود است که علاوه بر پودر آن ، مکمل های دیگر نیز با آن ترکیب شده است.

شرایط نگهداری

نگهداری از گرده گل در ظرف بسته
نگهداری از گرده گل در ظرف بسته

نگهداری گرده گل مستلزم این است که رطوبت آن به زیر 5درصد برسد. رطوبت بالا در آن باعث فاسد شدن آن می شود. پس باید در ظروفی نگهداری شود که از رطوبت و نور مستقیم خورشید در امان باشد.

همچنین می توان گرده گل را در یخچال و سردخانه نگهداری کرد .

ترکیب آن با عسل که به گرده عسل معروف است یکی دیگر از روش های نگهداری و محافظت از آن می باشد.

در سطح تجاری برای محافظت از آن ، از گاز کربنیک استفاده میشود.

قیمت گرده گل

بر اساس کیفیت گرده گل ، منطقه برداشت آن و اینکه مربوط به چه گیاهانی است قیمت متفاوتی دارد. همچنین قیمت خرده و عمده نیز متفاوت است. در صورتی که محصول را مستقیما از تولیدکننده تهیه کنید ، به دلیل نبود واسطه ها ، قیمت مناسب تر خواهد بود.

خرید گرده گل

برای تهیه گرده گل شما میتوانید از طریق فروشگاه های محصولات زنبورعسل در سطح شهر تهیه کنید.همچنین میتوانید گرده گل تازه را مستقیما از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان زنبورعسل تهیه کنید.

خرید اینترنتی

خرید اینترنتی محصولات زنبور عسل از زنبوردار
خرید اینترنتی گرده گل از زنبوردار

مجموعه هدیه عسل این امکان را برای شما فراهم کرده است که در هر نقطه از کشور هستید ، مستقیما بتوانید محصول باکیفیت و مطمئن را از این مجموعه تهیه کنید و بدون اتلاف زمان و هزینه ، در کمترین زمان محصول تان را درب منزل تحویل بگیرید. جهت خرید اینترنتی گرده گل به قسمت محصولات مراجعه کنید.

healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من