ژل رویال و خواص درمانی آن

همه چیز در مورد ژل رویال

ژل رویال غذایی بسیار ارزشمند و مقوی است و یکی از محصولات زنبورعسل بشمار می آید که خواص درمانی بسیار زیادی داراست. در این مقاله هر آنچه که در مورد این غذای ارزشمند لازم است بدانید ، به طور کامل توضیح داده شده است.

ژل رویال چیست؟

ژله رویال یا ژله شاهانه ماده ای است که به وسیله یک جفت غده مغزی کارگران در سنین اولیه زندگی ترشح شده و برای تغذیه نوزادان از آن استفاده میکنند . قسمت اعظم آن را مواد پروتئین ، قندها و چربی ها تشکیل می دهند . ژله رویال غذای مخصوص ملکه و تنها غذای ملکه از اولین روز تولد تا آخر عمرش می باشد.

رشد و تکامل و به خصوص فعالیت های ملکه تنها به وجود آن بستگی دارد . ژله رویال حاوی تمام ویتامین های ب از جمله تیامین ،ریبوفلاوین ، نیاسین ، بیوتین ، اسیدفولیک و … . زنبور های کارگر عادی فقط در سه روز اول پس از خروج از تخم از ژله تغذیه می شوند ولی ملکه تا آخرین دوره رشد خود از ژله تغذیه میشود.

تنها به دلیل مصرف ژله است که عمر زنبور های کارگر عادی از چند هفته تا چندماه بیشتر نمیشود حال آن که ملکه از  3تا 5 سال می تواند زنده بماند .

غذای ملکه

ژل رویال به اسم ها و نام های دیگری نیز معروف است ؛ از جمله ژل شاهانه ، ژل سلطنتی و غذای ملکه . به دلیل خواص و ارزش غذایی بالا ، از آن به عنوان اکسیر جوانی نیز یاد می شود.

ترکیبات ژل رویال

ترکیبات موجود در ژل رویال از نظر شیمیایی
ترکیبات موجود در ژل رویال از نظر شیمیایی

ژل رویال غذایی با ارزش غذایی بسیار بالاست که خاصیت اسیدی دارد ؛ ترکیبات آن به صورت زیر است :

60 تا 70 درصد آن را آب تشکیل می دهد ، 5 تا 23 در آن را کربوهیدرات ، 3 تا 8 درصد آن را چربی یا لیپید. مقدار پروتیین آن نیز رنج  الی 18 درصد می باشد. مابقی نیز مقدار اندکی ویتامین و مواد معدنی است. همچنین حاوی هورمون های تستوسترون ، پرولاکتین و پروژسترون است که مصرف آن را بسیار ارزشمند می کند و خواص درمانی خاصی به آن می بخشد.

نحوه برداشت ژل رویال

نحوه برداشت ژل رویال از حجره ها
نحوه برداشت ژل رنحوه برداشت ژل رویال از حجره هاویال از حجره ها

زنبورهای کارگر جوان از دو روز بعد از تولد تا شش روزگی حداکثر میزان ترشح ژله رویال را از غدد شیری دارند . میزان ترشح آن در زنبورها به روند و جریان گرده که برای تامین پروتیین است و شهد از طبیعت بستگی دارد. پرورش دهندگان زنبورعسل اقدام به باز کردن حجره های خاصی که محل رشد ملکه است که سایز آن بزرگ تر از حجره های معمول روی قاب هاست و اصطلاحا به آن ها شاخون می گویند، می کنند و با قاشقک های خاص آن را جمع آوری و برداشت می کنند.

البته زنبورداران طی روشی مصنوعی شاخون هایی تعبیه می کنند و آنها را به کندو های یتیم و بدون ملکه معرفی میکنند تا زنبورها تحریک به ترشح ژل رویال در تمام شاخون ها شوند و منتظر تولد ملکه که مادرشان است می مانند. طی چند روز بعد پرورش دهندگان اقدام به باز کردن شاخون ها می کنند. البته مراحل نولید بسیار پیچیده تر از این است که به صورت مختصر برای شما توضیح دادم.

خواص ژل رویال

ژل رویال غذایی بسیار مغذی است و خاصیت آنتی باکتریال ، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. این خواص ممکن است علت بسیاری از ادعاهای بهداشتی درباره مصرف آن باشد. معمولاً به صورت خوراکی مصرف می كنند و یا مستقیماً آن را موضعی به صورت ماسک روی پوست ماساژ میدهند.

تحقیقات حاکی از آن است که برخی مواد مغذی موجود در این غذای مغذی برای سلامتی بسیار مفید است.

در ادامه ، فواید ژل رویال و علمی که از این ادعاها پشتیبانی می کند را بررسی می کنیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن

کمک به درمان سرطان

کنترل و درمان بیماری دیابت

درمان ناباروری و تقویت میل جنسی

کنترل و کاهش کلسترول خون

جلوگیری از پیری زودرس و افزایش سلامت پوست

کمک به سلامت مفاصل

پیشگیری از پوکی استخوان

تثبیت رشد و سلامت مو

درمان آلزایمر و مشکلات یادگیری

و…

ژل رویال برای ناباروری

تاثیر مصرف ژل رویال بر درمان ناباروری
تاثیر مصرف ژل رویال بر درمان ناباروری

مصرف بلند مدت آن در درمان مشکلات ناباروری های ناشی از عدم تعادل هورمون های بدن می شود. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است ژل رویال خواص و عملکردی مشایه استروزن راداراست و نقش موثری در رشد  تکامل فولیکول ها و افزایش هورمون های تخمدان و به دنبال آن افزایش باروری در خانم ها میشود.

ژل رویال برای تقویت قوای جنسی

تاثیر مصرف ژل رویال بر تقویت قوای جنسی
تاثیر مصرف ژل رویال بر تقویت قوای جنسی

ضعف قوای جنسی و نازایی از مشکلات جنسی شایع می باشد که آمار زیادی از افراد درگیر آن می باشند . ژل رویال در افزایش قوای جنسی و رفع مشکلات جنسی نقش موثری دارد. همچنین در رفع سردمزاجی خانم ها نیز تاثیر فوق العاده ای را داراست.

خواص ضد سرطانی ژل رویال

خواص درمانی ژل رویال بر سرطان
خواص درمانی ژل رویال بر سرطان

مصرف ژل رویال به دلیل خواص آنتی اکسیدان بالایی که دارد در افزایش سطح ایمنی بدن در مقابله با بیماری ها بسیار مفید است. طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف بلند مدت در افراد مبتلا به سرطان ،باعث کاش سایز تومورها می شود.

ژل رویال و دیابت نوع 2

تاثیر مصرف بر دیابت نوع دوم
تاثیر مصرف ژل رویال بر دیابت نوع دوم

شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد ژل رویال برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند ، تاثیر بسزایی دارد.

در یک مطالعه ، 50 خانم مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت کردند.این افراد دوز 1 گرم یک بار در روز به مدت 8 هفته دریافت کردند.

نتایج نشان داد که مصرف آن میتواند منجر به کنترل و کاهش سطح قند خون شود. سطح قند خون پایین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 امری بسیار مهم است..

با این حال ، محققان توجه دارند كه مطالعات بیشتر با تعداد بیشتری از شركت كنندگان میتواند برای اثبات بهتر نتیجه مصرف آن بر دیابت نوع 2 ضروری باشد.

ژل رویال و سندرم پیش از قاعدگی

ژل رویال همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی تاثیر بسزایی داشته باشد.

در یک تحقیق در سال 2014 ، محققان به 110 داوطلب یک بار در روز در طی دو دوره قاعدگی تجویز کردند. شرکت کننده هایی که آن را مداوم مصرف کرده اند علائم سندرم قبل از قاعدگی شدیدتر در طی 2 ماه نداشته اند.

تاثیر ژل رویال بر التیام زخم

تسریع التیام بهبود زخم
تاثیر مصرف ژل رویال بر التیام سریع زخم

طبق برخی تحقیقات به عمل آمده ، این غذای ارزشمند می تواند روند بهبود زخم را تسریع کند

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مصرف این محصول میتواند حرکت فیبروبلاست ها را به سمت زخم به میزان قابل توجهی افزایش دهد. فیبروبلاستها نوعی سلول هستند که روند بهبود زخم را هماهنگ و تسریع می بخشند.

ژل رویال و سلامت قلب

تاثیر مصرف غذای ملکه بر سلامت قلب
تاثیر مصرف ژل رویال بر سلامت قلب

ژل رویال با تأثیر بر سطح کلسترول ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که مصرف آن ممکن است بر کلسترول خون تأثیر بگذارد و از این طریق خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

اگرچه مکانیسم آن دقیق مشخص نیست، پروتئین های خاص موجود در آن میتواند به کاهش کلسترول خون کمک کند

. یک مطالعه 12 هفته ای نشان داد که خرگوش های همراه با مصرف این غذای ارزشمند ، میزان کلسترول   کل و “بد” آنها به ترتیب 28٪ و 23٪ را کاهش می دهد

به طور مشابه ، یک تحقیق انسانی یک ماهه منجر به کاهش 11 و 4 درصدی کلسترول LDL در کل و “بد” در افرادی که روزانه 3 گرم ژل رویال مصرف می کنند بود.

این مطالعات امیدوارکننده هستند ،البته تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تأثیر مصرف آن بر سلامت قلب لازم است.

عوارض مصرف

ژل رویال یک داروی طبیعی است و بنابراین ، از طرف اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تحت نظارت قرار نمی گیرد..

گزارشی از سازمان بهداشت جهانی می گوید که ممکن است ژله رویال باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. افراد مبتلا به آسم یا سایر آلرژی ها ممکن است خطر واکنشی بیشتری داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر بعد از مصرف آن ، ضروری است با پزشک مشورت کنید:

کهیر

خارش بیش از حد

خس خس سینه یا سایر مشکلات تنفسی

مشکلات گوارشی مانند درد شکم یا اسهال

سرگیجه یا سردرگمی

حالت تهوع

استفراغ

این محصول همچنین ممکن است با برخی داروها مانند داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید تا از هرگونه تعامل مضر جلوگیری شود.

تشخیص محصول اصل

روش تشخیص محصول اصل و باکیفیت
روش تشخیص ژل رویال اصل و باکیفیت

متاسفانه نمونه تقلبی و چینی این محصول در بازار کم نیست بنابراین قبل از خرید به نکات زیر توجه کنید:

٫رنگ این محصول زرد مایل به کرم است ولی سفید ویا بی رنگ نیست.

مزه ترش و تیزی دارد که ممکن است عام پسند نباشد ؛لذا میتوان آن را با عسل ترکیب و سپس مصرف کرد..

٫اگر بیرون از فریزر باشد و برای مدتی از حالت منجد خارج شود میشود و ارزش غذایی چندانی ندارد.

نمونه های مانند مانند: کپسول ، قرص ،پودر و… اینها خواص محصول اصل و خام را ندارند ویا حتی در ساخت این موارد ممکن است ژل رویال به کار نرفته باشد. بهترین راه تشخیص کیفیت ، آزمایشگاه مواد غذایی است. پس توصیه میشود از جای مطمئن و معتبر و تهیه کنید.

تاریخ انقضا آن چقدر است

تاریخ انقضا ژل رویال بر اساس محیط و دمای نگهداری متفاوت است. برای نگهداری طولاتنی مدت باید به حالت منجمد و یخ زده نگهداری شود. زمان ماندنگاری آن در کندو بسیار کوتاه است. 3 تا 5 روز در کندو سالم باقی می ماند. در محیط بیرون از کندو و دمای 15 تا 25 درجه سانتی گراد ، تنها چند دقیقه کیفیت خود را حفظ می کند .

در صورت نگهداری آن آن در یخچال و دمای 3 تا 5 درجه سانتی گراد ، حدود 6 ماه قابل مصرف است . بهترین شرایط نگهداری که حالت انجماد است و دمای حدود -18 درجه سانتی گراد ، حدود 2 سال قابل نگهداری است.

طریقه مصرف

ژل رویال موجود در داخل حجره ها
ژل رویال موجود در داخل حجره ها

میزان و طریقه مصرف ژل رویال در کودکان بالای یکسال ، یک گرم روزانه قبل از صبحانه می باشد . در افراد بزرگسال رنج 1 تا 3 گرم روزانه قبل از صرف غذا میل شود.

 دوره مصرف آن ، دو دوره ی 21 روزه است. می توانید آن را با ترکیب با عسل مصرف کنید. بهترین شیوه مصرف ژل رویال است این که هر روز صبح به اندازه یک نخود از آن را زیر زبان بگذارید تا جذب شود.

کپسول رویال ژل

یکی از اشکال ژل رویال به صورت کپسول
یکی از اشکال ژل رویال به صورت کپسول

اشکال مختلفی از این محصول مثل کپسول و پودر آن موجود است که می توان از داروخانه ها نیز تهیه کرد ولی بهتر است به صورت طبیعی و خام مصرف شود. کپسول های آن علاوه بر پودر آن حاوی مواد افزودنی و موثر دیگر نیز می باشد.

شرایط نگهداری

ژله رویال باید پس از جمع آوری و برداشت سریعا به صورت فریز شده نگهداری شود . در حالت فریز شده حدود 2 سال پس از تولید میتوان از آن استفاده کرد. در غیر این صورت در هوای آزاد در عرض چند ساعت فاسد می شود.

بهتر است آن را در ظرفی که با آن واکنش ندهد در فریزر نگهداری کرد و بر اساس میزان مصرف از آن جدا کرد.

قیمت ژل رویال

قیمت های متفاوتی در بازار موجود است و براساس میزان خرید نیز قیمت آن متغیر است . متاسفانه ژل های چینی که به دلیل قیمت پایین ممکن است افراد اقدام به تهیه آن ها کنند اما کیفیت مطلوبی ندارند.

 سعی کنید مستقیما به تولیدکننده و پرورش دهنده زنبورعسل برای تهیه محصولات زنبور عسل مراجعه کنید چرا که از نظر قیمت مناسب تر و از بابت کیفیت اطمینان خاطر دارید.

خرید ژل رویال

اشکال مصرفی مختلفی از آن موجود هست از جمله کپسول ، پودر و مصرف به صورت طبیعی و بدون فراوری . همونطور که قبل تر هم گفته شد ، بهتر است این غذای ارزشمند را مستقیما از تولیدکننده و پرورش دهنده تهیه کنید چرا که محصولی با کیفیت بالا و مطمین و همچنین با قیمت مناسب تری در اختیار شما قرار میدهند.

شما میتوانید جهت سفارش و تهیه محصول مرغوب و کسب اطلاعات بیشتر با هدیه عسل در ارتباط باشید.

خرید اینترنتی

خرید اینترنتی از مجموعه هدیه عسل
خرید اینترنتی ژل رویال از مجموعه هدیه عسل

مجموعه هدیه عسل به عنوان ارایه دهنده انواع محصولات زنبورعسل به صورت ارگانیک این بستر را فراهم کرده تا شما عزیزان از سراسر کشور بتوانید به صورت اینترنتی محصول تان را سفارش دهید و در کوتاه ترین زمان را دریافت کنید.

 همچنین محصول باکیفیت را نیز می توانید از این مجموعه تهیه کنید. جهت خرید اینترنتی ژل رویال به قسمت محصولات در بالای صفحه مراجعه کنید.

healthline

webmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من