موم زنبور عسل و 10 خواص درمانی آن

عسل با موم در کنار قاشق چوبی

موم زنبور عسل یک ماده منحصر به فرد است و فواید زیادی برای بدن انسان دارد. موم زنبور عسل هنگام مصرف مستقیم فایده ای ندارد زیرا بی اثر است اما می تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد که برای بدن شما مفید باشد . در این مطلب به ترکیبات ، خواص فیزیکی و خواص درمانی آن میپردازیم.

موم چیست

نمای نزدیک از سلول های مومی زنبور
نمای نزدیک از سلول های روی قاب

موم زنبور عسل فواید مختلفی را برای بدن شما به ویژه به عنوان یک درمان موضعی ارائه می دهد. موم زنبور عسل از غدد موجود در شکم زنبورها تولید می شود. این موم توسط زنبورهای جوان تولید می شود . سپس از بدن آنها جدا می شود ، با بزاق زنبور و همچنین آنزیم های دیگر ترکیب می شوند. پس از جویدن زنبورها و پردازش موم ، آن را به 6 ضلعی های مومی روی قاب ها، که گرده و عسل در آن ذخیره می شود و همچنین زنبورها در آن ها متولد می شوند ، متصل می کند. موم همچنین به سالم نگه داشتن عسل تولید شده توسط زنبورها کمک می کند . همچنین می تواند به محافظت از کندو در برابر عفونت ها و سایر آلاینده های ناخواسته کمک کند.

فواید درمانی موم

نمای از قاب مومی زنبور عسل بازنبور روی آن
قاب مومی کندو

موم زنبور عسل خاصیت ضد حساسیتی دارد که می تواند آن را به عنوان یک محافظت مفید در برابر آلرژی های مختلف موجود در هوا برای پوست تبدیل کند. همچنین می تواند به کند شدن پخش داروها در بدن کمک کند. طبق اعلام دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ، این ماده عایق الکتریکی خوبی است. موم زنبور عسل همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند برای بدن مفید باشد .

موارد استفاده موضعی

موم زنبور عسل حاوی مرطوب کننده های طبیعی است که آن را به عنوان مومیایی کننده پوست و لب معرفی می کند . این ماده در رطوبت قفل می شود و می تواند به استحکام و از بین بردن چروک پوست کمک کند. در بعضی موارد ، موم زنبور عسل ممکن است برای سوختگی جزئی و یا سایر آسیب های پوستی استفاده شود تا پوست بهبود یابد. طبق اعلام مرکز بهداشت ، موم زنبور عسل همچنین می تواند با محصولات دیگر مانند عسل و روغن زیتون مخلوط شود و لوسیون حاصل می تواند به عنوان درمان طبیعی در برابر اگزما و پسوریازیس باشد .

استفاده در مواد غذایی

اگرچه موم زنبور عسل تأثیر مستقیمی در بدن انسان ندارد ، اما در فرآوری مواد غذایی به نفع بدن شما استفاده می شود. طبق گفته دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ، از موم زنبورعسل در فرآوری ، بسته بندی و نگهداری برخی از مواد غذایی استفاده می شود. این ماده می تواند از تأثیر اسیدها در غذاها از جمله عسل محافظت کند و به سالم ماندن و ایمنی مواد غذایی برای مصرف کمک کند.

ترکیبات موم

موم زنبور عسل از نظر ترکیبات شیمیایی از ترکیب اسیدهای چرب و الکل ساخته شده است. بیشترین قسمت آن را میریسین و سرین با فرمول شیمیایی C25H51COOH و همچنین الکل های آزاد با فرمول شیمیایی C15O31COO-C30H61 درست شده است .مقدار کمی اسید ملیسیک و الکل هایی با وزن مولکولی بالا و هیدرات های کربن نیز در آن وجود دارد. شیره معده انسان و سایر جانداران دیگر قادر به هضم و تجزیه مولکول های ان نمی باشد . تنها شیره معده لارو پروانه خوار است که در مراحل لارو یا کرم میتواند مولکول موم را تجزیه کند و آن را هضم و جذب نماید.

میزان تولید موم توسط زنبورها

وجود تعدادی زنبور روی قاب و شان کندو

هر کلنی نسبتا قوی می تواند سالانه حدود 250 گرم موم تولید کند . این مقدار بسیار ناچیز است. زنبوردار ها معمولا از برگه های مومی آج شده به عنوان پایه ای برای ساخت توسط زنبورها استفاده می کنند . این لایه های نازک موجی دارای اج های کوچکی می باشد که زنبور ها با موم تولید شده توسط خود و مقدار از موم روی برگه ، اقدام به ساخت و تکمیل حجره های روی قاب ها می کنند.

ویژگی های فیزیکی موم

رنگ موم تازه معمولا سفید است که به تدریج که در کندو می ماند زرد می شود. موم در آب و الکل نامحلول بوده و در حلال هایی مثل کلروفرم و بنزین گرم و همچنین سولفورکربن به راحتی حل می شود. موم در هوای سرد ، سخت و شکننده است . در هوای گرم شل شده و نرم میشود . نقطه ذوب موم 63 درجه سانتی گراد است . مزن مخصوص آن 96/0 است . یعنی سبک تر از اب بوده و روی اب معلق می ماند . زنبور عسل برای ساخت و تولید یک کیلوگرم موم خالص ، به 12 کیلوگرم عسل نیاز دارد. به همین دلیل زنبوردار ها تا آنجا که ممکن است از برگه های مومی استفاده می کنند.

خواص درمانی و موارد استفاده :

1. درماتیت پوشک ، پسوریازیس و اگزما را درمان می کند

خانمی با لباس آبی در حال خارش دست

موم زنبور عسل برای بسیاری از مشکلات پوستی یک انتخاب مناسب است. مخلوط عسل ، موم زنبور عسل و روغن زیتون در درمان درماتیت پوشک ، پسوریازیس و اگزما مفید است. مطالعه ای توسط مرکز تخصصی پزشکی دبی و آزمایشگاه های تحقیقات پزشکی موسسه اسلامی آموزش و پرورش انجام شده است به منظور بررسی تأثیر این سه ماده  روی رشد استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس جدا شده از نمونه های انسانی طراحی شده است.

طی این مطالعه دو آزمایش را انجام داده است: در آزمایش اول جایی که مخلوط عسل روی سوراخ های ساخته شده روی صفحات کاشته شده با استافیلوکوکوس اورئوس یا کاندیدا ریخته شد . در آزمایش دوم که میکروارگانیسم ها بر روی محیط کشت ساخته شده از مخلوط عسل ، مخلوط آگار-عسل مغذی و گلوکز سابورود کشت داده شدند. در نهایت این مطالعه نتیجه گرفته شد که مخلوط عسل می توانند مانع از رشد باکتری هایی شوند که ممکن است روی پوست اثر داشته و باعث ایجاد مشکلات پوستی شوند.

2. پوست را مرطوب می کند

خانمی با لبخند در حال لمس پوست صورت

موم زنبورعسل یک روش شگفت انگیز برای مرطوب کردن پوست خشک است و معمولاً در محصولات مراقبت از پوست و مواد آرایشی یافت می شود. این ماده می تواند به محافظت و ترمیم پوست های خشک یا پوسته پوسته شده ، کمک کند ..

در کتاب “چگونه می توان از موم و عسل برای رفع مشکلات پوستی استفاده کرد” ، نویسنده Gene Ashburner توضیح می دهد که موم دارای محتوای غنی ویتامین A و خاصیت تسکین دهنده است ، که باعث نرم شدن پوست و همچنین کمک به رشد و بازسازی سلولی می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از آن این است که استفده از آن باعث بسته شدن منافذ پوست نمی شود. علاوه بر اینکه یک مرطوب کننده طبیعی پوست می باشد ، می توانید روزانه از آن استفاده کنید تا در وهله اول از بروز خشکی پوست جلوگیری کنید. فقط کافی است موم زنبور عسل را با روغن بادام یا روغن جوجوبا ، چند قطره روغن ویتامین E و آلوئه ورا ترکیب کنید تا یک داروی خانگی برای پوست های خشک تهیه شود .

3- از کبد محافظت می کند

آقایی که دست بر قسمت راست شکم و کبد گذاشته

در سال 2013 ، ژورنال داخلی کره ای مطالبی را منتشر کرد که الکل های موجود در موم زنبور عسل را بررسی کرده بود .هدف از آن این بود که نشان دهد اثرات آنتی اکسیدانی موم به محافظت از کبد کمک می کند. محققان این مطالعه را با استفاده از مخلوطی از الکل موم زنبور عسل برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی در مبتلایان به بیماری کبد چرب انجام دادند. این مطالعه به مدت 24 هفته انجام شد. ونشان داد كه به عادی سازی عملکرد كبد و بهبود علائم كبد چرب كمك می كند.

4- سطح کلسترول را کاهش می دهد

تاثیر موم بر کلسترول خون

گزارش ها حاکی از آن است که الکل های چرب با زنجیره ای بسیار طولانی به دست آمده از موم های گیاهی به کاهش کلسترول در انسان گزارش شده اند. اثرات تغذیه ای یا درمانی توسط استرهای موم یا اسیدهای آلیفاتیک و الکل های موجود در غلات ، موم زنبور عسل و بسیاری از غذاهای مشتق از گیاه باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم (“بد”) کلسترول را 21 تا 29 درصد و لیپوپروتئین با چگالی بالا ( کلسترول خوب) را بالا می برند. .( 8 تا 15 درصد )

5- درد را تسکین می دهد و ضد التهاب است

آقایی به دلیل درد دست بر زانو

به عنوان دارو ، موم زنبور عسل در استفاده از تسکین درد و التهاب مورد مطالعه قرار گرفته است و دارای اثرات ضد تورمی خفیفی است. یک مطالعه در سال 2014 که در مجله پزشکی کره منتشر شد ، حاکی است که از این ماده برای تسکین التهاب ناشی از آرتروز استفاده شده است. تمام بیماران تصادفی مورد مطالعه بودند و 23 نفر کاهش درد ، سفتی مفاصل و عملکرد بهتر بدنی را تجربه کردند.

6- آکنه را از بین میبرد

آقایی که به خاطر آکنه دست بر صورت

موم زنبور عسل یکی از شناخته شده ترین داروهای خانگی برای آکنه است. این ماده دارای خاصیت ضد عفونی کننده ، درمانی و ضد التهابی زیادی است و باعث می شود در درمان آکنه موثر باشد . به ویژه به دلیل اینکه حاوی ویتامین A است . همچنین یک نرم کننده عالی پوست است که پس از از بین بردن آکنه به حفظ بافت و سلامت پوست کمک می کند. ترکیبی از برنامه های مراقبت از پوست ، رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه بهترین روش برای کنترل و جلوگیری از آکنه است.

7- از خشک شدن لب ها جلوگیری میکند

نمایی از لب های خانم جوان

مرطوب کننده های طبیعی موجود در موم زنبور عسل آن را به مرطوب کننده عالی برای لب ها تبدیل می کند. اگر از لب های پوسته پوسته یا شکم رنج می برید ، استفاده های موضعی از موم زنبور عسل و چند ماده دیگر می تواند به شما کمک کند. با ترکیب آن با روغن نارگیل ، عسل ، روغن ویتامین E و مواد دیگر مورد علاقه شما مانند نارنج ، نعناع ، اسطوخودوس یا لیمو ، آن را برروی لب های خود ضماد کنید.

8- علائم کشیدگی پوست و ترک را کاهش می دهد

کشیدگی پوست می تواند خجالت آور باشد و شما را از پوشیدن برخی از لباس های مورد علاقه تابستانی خود منع کند . بنابراین اگر نمی دانید که چگونه از آنها خلاص شوید ، پیشنهاد می شود موم زنبور عسل را امتحان کنید. به دلیل خاصیت آن و محافظت از پوست و نگه داشتن آب ، می تواند بر روی آن ها نتایج مثبتی بگذارد.

یک مطالعه انجام شده توسط گروه پوست و انستیتوی تحقیقات بیولوژی پوستی در دانشکده پزشکی دانشگاه Yonsei در کره گزارش کرده است که باعلائم کشش پوست زخم های آتروفی پوستی با نازک شدن اپیدرمی به دلیل کاهش کلاژن و فیبر الاستیک است. این مطالعه نشان می دهد که کلاژن یک ماده اصلی ماتریکس خارج سلولی است که در بهبود زخم بسیار مهم است . از آنجا که موم زنبور عسل حاوی ویتامین A است ، که در تولید کلاژن مفید است ، می تواند به شدت در کاهش علائم کشیده شدن پوست و ایجاد ترک های پوستی کمک کند. با ترکیب موم زنبور عسل ، ژل رویال ، کره یا کره کاکائو ، روغن انگور و روغن نارگیل ، یک داروی طبیعی برای پیشگیری و درمان علائم کشیدگی پوست و در عین حال به شما در بهبود همزمان سطح کلاژن کمک می کند.

9- عفونت های پوستی و خارش پوست را درمان می کند

خانمی با لباس سفید در حال خارش پوست دست

خارش و عفونت های قارچی پوستی قطعاً آزار دهنده است ، اما با استفاده از موم زنبور عسل قابل درمان است. از آنجا که ضد التهاب است ، می تواند در کاهش درد ناشی از خارش و عفونت های قارچی پوست تأثیر بگذارد . در عین حال مزایای مرطوب کننده ای نیز برای کاهش خارش به همراه دارد.تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از مخلوطی از موم زنبور عسل ، عسل و روغن زیتون در منطقه آسیب دیده سه بار در روز به مدت چهار هفته می تواند به بهبود خارش و عفونت های قارچی پوست کمک کند.

10- استرس را تسکین می بخشد و آرامش را تقویت می کند

خانمی با لبخند بر لب و پشت میزکار در حال استراحت

معمولاً وقتی به موم زنبور عسل فکر می کنید ، به یاد شمع با موم بیوفتید. شمع های ساخته شده از پارافین می توانند سلامتی شما و خانواده خود را به دلیل دوده حاصل از پارافین که قابل استنشاق است به خطر بیندازند. اما استفاده از شمع های ساخته شده از موم باعث ایجاد حس آرامش و دوری از استرس می شود.

خرید عسل با موم خودبافت

اقایی که تکه ای از عسل را از قاب موم جدا کرده

منظور از عسل با موم خودباف ، این است که موم کاملا توسط زنبور ساخته شده باشد و از برگه و پایه مومی استفاده نشده باشد . شما می توانید عسل با موم خودبافت را مستقیما از زنبوردار و تولید کننده تهیه کنید . شما میتوانید جهت مشاوره رایگان و همچنین تهیه و سفارش عسل باموم خودبافت با مجموعه هدیه عسل تماس بگیرید.

onegoodthingbyjillee

draxe

wellnessmama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من