مصرف عسل در کودکان ؛ از ممنوعیت تا خواص

کودکی در حال خوردن عسل با قاشق و ظرف عسل

مصرف عسل در کودکان به عنوان پرسش پر تکراری برای مادران است که آیا عسل را در برنامه غذایی کودک مان بگنجانیم یا خیر ؟  از چه سنی میتوانیم به کودک عسل بدهیم ؟

از آنجایی پاسخ به این سوال بسیار مهم است ، به صورت کوتاه جواب مصرف عسل در کودکان زیر 2 سال ممنوع است. اما اینکه چرا نباید در کودکان زیر دو سال عسل مصرف شود و اینکه عسل چه خواصی برای کودکان در سنین بالای دوسال دارد ، در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته ایم.

چرا عسل مصرف کنیم?

ریختن عسل با قاشق روی موم با زمینه نارنجی

 

عسل شیرین ترین هدیه طبیعت به بشریت است. این مایع طلایی از زمان بسیار قدیم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. به عنوان یک غذای فوق العاده ، نه تنها طعم فوق العاده ای دارد بلکه فواید سلامتی و خواص درمانی زیادی برای افراد در سنین مختلف به ویژه کودکان به همراه دارد.

همچنین در درمان های سنتی و یا خانگی برای معالجه بیماری ها  مانند سرفه و سرما خوردگی ، آنفولانزا ، اگزما و زخم ها و غیره بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

سرشار از آنتی اکسیدان ها ، فلاونوئیدها ، مواد معدنی ، ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری و ضد عفونی کننده ها و خاصیت ضد باکتریایی است. عسل یکی از مواد غذایی قدرت است که می توانید با اطمینان به آن اعتماد کنید ..

مصرف مواد غذایی در نوزادان و یا کودکان بسیار مهم است. بعضی از مواد غذایی برای نوزادان زیر دو سال ممکن است منع مصرف داشته باشد. البته معمولا لیست این مواد غذایی به مادر گفته میشود تا در مصرف آن ها برای کودک شان دقت لازم را داشته باشند. یکی از این غذاها عشل است . عده ای ممکن است بدانند که مصرف عسل ممکن است هیچ مشکلی در نوزادان ایجاد نکند و مقوی است و برای نوزاد شان مفید است. بسیاری از مادران در مورد مصرف عسل در کودک زیر دو سال خود سوال میپرسند. که آیا در برنامه غذایی آن ها عسل را بگنجانند یا خیر . در این مطلب سعی داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم و محدودیت های مصرف را برای شما ذکر کنیم.

مصرف عسل در کودکان

مادر و پدر در حال غذا دادن به کودک

 

عسل ماده غذایی ارزشمند و شهد و عصاره ی غلیظ شده ی گل هاست که بلطف زنبورهای عسل تولید و فراوری میشود. عسل حاوی قند و کربوهیدرات بالایی است . نکته مهمی که آنرا از سایر قند ها متمایز میکند آنزیم ها و مواد معدنی موجود در آن است. به طوری که آن را به شیرینی ای بسیار خاص و متفوات تبدیل میکند. به گونه ای که حتی از آن در درمان بیماری ها توصیه شده است. بزرگانی مثل ابوعلی سینا نیز مردم را به مصرف این غذای ارزشمند بسیار تشویق کرده است . بر اساس این مواد عده ای ممکن است بگویند پس این شیرینی ارزشمند میتواند برای نوزادشان مفید و موثر باشد.

نکته خیلی مهمی که در مورد مصرف عسل در کودکان ذکر شده است این است که به کودکان زیر دو سال عسل ندهید. خطر اصلی که آن ها را تهدید می کند اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینم است که در دستگاه گوارش نوزادان زیر دو سال از بین نمیرود و ممکن است باعث بیماری بوتولیسم در این کودکان شود.

نوزادان زیر 6 ماهگی بیشترین خطر را دارند. اگرچه این بیماری نادر است ، اما بیشتر موارد گزارش شده در ایالات متحده تشخیص داده می شوند.

کودک با خوردن اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم موجود در محصولات خاک و حتی عسل می تواند به بیماری بوتولیسم مبتلا شود. این اسپورها در روده به باکتری تبدیل شده و نوروتوکسین های مضری را در بدن تولید می کنند.

بوتولیسم یک بیماری بسیار جدی است. متوسط ​​مدت بستری در بیمارستان برای بوتولیسم حدود 44 روز است. ممکن است بسیاری از پیشرفت های کوچک و به دنبال آن اشکالاتی رخ دهد. بیشتر نوزادان با معالجه بهبود می یابند. نرخ مرگ و میر کمتر از 2 درصد است.

علایم بیماری بوتولیسم

سایر شیرین کننده های مایع مانند ملاس و شربت ذرت نیز ممکن است خطر ابتلا به بوتولیسم را ایجاد کنند. بهتر است قبل از استفاده از شیرین کننده ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی کودک خود با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید.

علائم بوتولیسم

شایع ترین علائم بوتولیسم عبارتند از:

ضعف جسمانی

تغذیه ضعیف

یبوست

بی حالی

تاری دید یا مضاعف

دهان خشک

افتادگی پلک ها

مشکل در بلع و صحبت کردن

سم می تواند باعث فلج تنه ، بازوها ، پاها و سیستم تنفسی شود.

کودک شما همچنین ممکن است تحریک پذیر باشد ، در تنفس مشکل داشته یا گریه ضعیفی داشته باشد. حتی نوزاد نیز ممکن است دچار تشنج شود.

علائم معمولاً در طی 12 تا 36 ساعت پس از خوردن غذاهای آلوده نشان داده می شود و اغلب با یبوست شروع می شود. اما ممکن است برخی از نوزادان مبتلا به بوتولیسم تا 14 روز پس از مواجهه علائمی از خود نشان ندهند.

برخی از علائم بوتولیسم مانند بی حالی و تحریک پذیری ممکن است منجر به تشخیص نادرست سایر بیماری ها مانند سپسیس یا مننژانسانسفالیت شود . بنابراین مهم است که به پزشک کودک خود اطلاع دهید که آیا عسل مصرف کرده است یا خیر .

اگر کودک شما علائمی از بوتولیسم دارد و اخیراً عسل مصرف کرده است ، باید آن را به عنوان اورژانسی درمان کنید. در اسرع وقت به اورژانس نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید.

درمان بیماری بوتولیسم

بخش اعظم درمان بوتولیسم حمایتی است. تقریباً همه کودکان مبتلا باید در بیمارستان بستری شوند. کودکان باید به خوبی تغذیه شوند ، مجاری هوایی آنها باید باز باشد و برای مشکلات تنفسی باید به دقت مراقب شوند.

در شرایط خاص ، ممکن است متخصص اطفال شما بتواند به کودک شما یک آنتی اکسید داخل وریدی بدهد که فعالیت سم را در جریان خون وی از بین ببرد. این می تواند در تسکین علائم در مراحل اولیه کمک کند. آنتی باکتری ها در معالجه اکثر موارد بوتولیسم مفید نیستند ، اگرچه ممکن است در کنترل بوتولیسم مورد استفاده قرار گیرد. از آنتی باکتریال به طور کلی نباید در موارد بوتولیسم نوزاد استفاده شود.

كودكان مبتلا به بيماري شديد ممكن است به استفاده از دستگاه تهويه مكانيكي و استفاده از لوله هاي تغذيه يا تغذيه وريدي نياز داشته باشند.

اکثر کودکان به طور کامل از botulism بهبود می یابند ، اگرچه این امر می تواند چندین هفته تا ماه ها طول بکشد. در مواردی که این بیماری درمان نشود ، علائم بوتولیسم ناشی از غذا گاهی به مرحله ای می رسد که در آن عضلات تنفسی فلج می شوند و باعث مرگ ناشی از نارسایی تنفسی می شوند.

از چند ماهگی به کودک عسل بدهیم ؟

 

مادری در حال غذا دادن به کودک خود

 

کودکان زیر دوسال به دلیل عدم تکامل و بلوغ دستگاه گوارش قادر به از بین بردن اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینم نمی باشد .اما دستگاه گوارش افراد بالای دوسال و یا بالغ آن را از بین میبرد و مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمیکند. برخی از منابع مصرف عسل در سنین بالای 12 ماه و برخی دیگر بالای 24 ماه را بلامانع دانسته اند. اما برای اطمینان خاطر بهتر توصیه ما این است که به کودکان زیر دو سال عسل ندهید.

مطلبی درباره “روش های تشخیص عسل طبیعی” را از اینجا بخوانید.

فواید عسل برای کودکان بالای دوسال

قاشق عسل در بالای ظرف در کنار برش لیمو ترش

 

مصرف عسل در کودکان پس از رسیدن به 24 ماهگی از فواید غذایی زیادی برای کودک شما برخوردار است. عسل حاوی مقداری از موارد زیر است:

آنزیم ها

آمینو اسید

مواد معدنی

آنتی اکسیدان ها

 تامین انرژی پایدار در بدن

تعدادی کودک در حال دویدن در طبیعت سبز

 

عسل از سه نوع قند ساخته شده است: ساکارز ، گلوکز و فروکتوز. هر یک از این قندها توسط بدن ما متفاوت استفاده می شود . ساکارز و گلوکز به سرعت هضم می شوند و باعث افزایش سریع تر در قند خون می شوند. با این حال فروکتوز در عسل طولانی تر در سیستم باقی می ماند و به بچه های شما انرژی پایدار تری می دهد. به این ترتیب انرژی مورد نیاز آن ها را در طول روز تامین می کند و نشاط بیشتر دارند.

وقتی صحبت از افزایش سطح انرژی در فرزندتان می شود ، چیزی بهتر از دادن یک قاشق غذاخوری عسل به او وجود ندارد. این نه تنها طعم فوق العاده ای دارد بلکه منبع غنی از کربوهیدرات ها نیز هست ، که سوختی را که بدن از آن استفاده می کند برای انرژی در تمام طول روز فراهم می کند. یک قاشق غذاخوری عسل تقریباً 17 گرم کربوهیدرات را تأمین می کند. عسل همچنین مقادیر خوبی از ویتامین ها ، مواد معدنی ، کلسیم ، منیزیم و اسیدهای آمینه را دارد که نیاز روزمره به تغذیه در کودک را برآورده می کند.

 

حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز است

پسری نشسته در کنار انواع میوه ها

 

عسل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است که به نفع فرزندان در حال رشد شما خواهد بود. عسل حاوی اسیدهای آمینه نیز هست که به کودک شما در رشد و نمو کمک می کند . همچنین باعث حفظ سلامتی و پیشگیری او از ابتلا به بیماری ها می شود.

از کبد آن ها در برابر آسیب محافظت می کند

عسل به عنوان سپر برای کبد در برابر برخی بیماری ها و آسیب ها عمل می کند. ثابت شده است که اثرات جانبی دوزهای پاراستامول را کاهش می دهد ، که می تواند باعث آسیب کبدی شود. پاراستامول در داروهای تسکین دهنده درد مانند تیلنول و پانادول یافت می شود. اگر فرزند شما بیمار است ، یک قاشق غذاخوری عسل به از بین بردن عوارض دارو کمک می کند و آنها را از آسیب محافظت می کند.

به بهبودی سریع تر زخم ها کمک می کند

کودکی با پای زخمی و نشسته

 

به همان اندازه غیر عادی که به نظر می رسد ، استفاده از عسل بر روی زخم ها و بریدگی های پوست کودک شما به آنها در بهبود سریع تر کمک می کند. یافته های اخیر اثرات قابل توجه عسل در بهبود زخم ها در مقایسه با عدم استفاده موضعی عسل نشان داده است. عسل روند بهبودی را تسریع می کند و می تواند به تسکین پوست آسیب دیده کمک کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

دختر بچه ای در طبیعت در حال دویدن

 

شناخته شده است که عسل تولید سلول های ایمنی بدن را تحریک می کند و بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن را سالم و قوی نگه می دارد. این خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی به مبارزه با میکروب و باکتری ها کمک می کند و مقاومت در برابر هرگونه حمله به سیستم ایمنی شما را فراهم می کند.

اگرچه عسل برای بچه ها یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود ، اما نباید آن را به کودک کمتر از دو سال سن بدهید. قبل از تغذیه فرزند خود با عسل ، همیشه این نکات را در نظر داشته باشید:

فرزند خود را از نظر حساسیت به عسل بررسی کنید. پس از اینکه به فرزند خود عسل دادید ، به دنبال هر علامتی از ناراحتی یا اختلال معده در آنها باشید. اگر کودک از درد معده شکایت دارد ، با پزشک متخصص اطفال خود در تماس باشید.

در برخی موارد ، یک کودک ممکن است به گرده آلرژیز داشته باشد . از آنجا که برخی از آثار گرده در عسل به جای مانده است ، احتمال وجود دارد که دستگاه گوارش ظریف فرزند شما خیلی راحت از آن استفاده نکند.

 

سلامت دستگاه گوارش کودکان

از جمله مزایای شناخته شده عسل برای کودکان بالای دو سال ، استفاده از آن برای بهبود دستگاه گوارش است. مصرف عسل به طور منظم از هرگونه انسداد جلوگیری و حرکات روده تنظیم می شود. همچنین در زمینه تسکین در هنگام عفونت های معده  و سوء هاضمه ، یبوست و نفخ شکم و غیره کمک می کند.

سرفه کودکان را آرام می کند

 

پسر بچه ای با ماسک بر صورت در حال سرفه کردن

 

عسل به عنوان یک عامل تسکین دهنده بر گلو درد و سرفه فرزند شما عمل می کند و سرفه آنها را قطع می کند. یک قاشق غذاخوری عسل همچنین اگر کودک شما به دلیل گلو درد دچار مشکل در بلع است ، کمک خواهد کرد . عسل میتواند مخاط آسیب دیده گلو را از سریع تر دفع کند و سرفه را تسکین دهد..

مصرف یک عسل در رژیم غذایی کودک شما باعث می شود آنها نه تنها سالم بمانند بلکه احساس بهتری نیز می کنند

همچنین حاوی مقادیر متوسط ​​ویتامین های گروه B و ویتامین C است. ارزش غذایی موجود در عسل شما به منابع آن بستگی دارد زیرا بیش از 320 گونه از انواع عسل ها وجود دارد.

عسل همچنین شیرین تر از قند و شکر مصنوعی است. این بدان معنی است که شما می توانید به مراتب به میزان کمتری از قند استفاده کنید ..

سایر مزایای ممکن شامل موارد زیر است:

ممکن است به عنوان تسکین دهنده سرفه عمل کند ، اما نباید در کودکان زیر 24 ماه استفاده شود.

در صورت استفاده موضعی ممکن است به بهبود زخم کمک کند. مجدداً این روش نباید در كودكان كمتر از 12 ماه استفاده شود زیرا بوتولیسم می تواند از طریق پوست آسیب دیده وارد بدن شود.

شما میتوانید جهت مشاوره رایگان و یا تهیه محصولات ارگانیک زنبور عسل با مششاوران و متخصصان مجموعه هدیه عسل تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

 

https://www.healthline.com

https://www.dabur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من