فشار خون و تاثیر مصرف عسل بر آن

نمایی از

فشار خون بالا یکی از بیماری شایع است که بیشترین آمار مرگ و میر را در دنیا به خود اختصاص داده است. در این مطلب قصد داریم به تعریف آن ، دلایل و علایم و همچنین تاثیر مصرف عسل بر آن میپردازیم.

تعریف فشار خون

پزشک در حال کنترل فشار خون بیمار

 

فشار خون بالا وقتی اتفاق می افتد که میزان آن به سطح ناسالم و یا خطرناکی افزایش یابد. اعداد فشار خون نشانه چیست ؟ اندازه گیری آن به شما نشان میدهد که چه مقدار خون از رگ های خونی شما عبور می کند و میزان مقاومت خون در هنگام پمپاژ قلب نیز برآورده می شود.

 

شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهد. هرچه شریان های شما باریک تر باشد ، عدد آن بیشتر می شود. در طولانی مدت افزایش فشار می تواند باعث مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

 

فشار خون بالا بسیار شایع است. طوری که بالاترین آمار مرگ به دلیل این بیماری گزارش شده است . در واقع از آنجا که دستورالعمل ها به تازگی تغییر کرده اند ، انتظار می رود که تقریباً نیمی از بزرگسالان آمریکایی اکنون با این بیماری درگیر هستند.

 

این بیماری به طور معمول در طی چند سال ایجاد می شود. معمولاً هیچ علامتی را متوجه نمی شوید. اما حتی بدون علائم می تواند باعث آسیب به رگ های خونی و اندام ها ، به خصوص مغز ، قلب ، چشم ها و کلیه ها شود.

 

تشخیص زودرس آن امری بسیار مهم است. کنترل  منظم فشار خون می تواند به شما و پزشک تان کمک کند که متوجه تغییرات آن شوید. اگر فشار خون شما زیاد شده باشد ، ممکن است پزشک فشار خون شما را در طی چند هفته بررسی کند تا ببیند که این تعداد همچنان بالا می رود یا به سطح طبیعی برمی گردد.

 

درمان این بیماری هم شامل داروهای تجویزی و هم تغییراتی در شیوه زندگی است. اگر این بیماری درمان نشود ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

 

علائم آن چیست ؟

خانمی به دلیل فشار خون بالا و سر درد روی کاناپه دراز کشیده و دست بر سر دارد

 

علایم فشار خون بالا چیست ؟ به طور کلی یک حالت خاموش است. بسیاری از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. ممکن است این بیماری سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد تا علائم آشکار شود. حتی در این صورت ، این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود.

 

علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

سردردها

تنگی نفس

خون دماغ

گرگرفتگی

سرگیجه

درد قفسه سینه

تغییرات بصری و بینایی

خون در ادرار (هماچوری)

این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. این علایم در همه افراد با فشار خون بالا اتفاق نمی افتند ، اما انتظار برای بروز این علایم می تواند کشنده باشد.

 

بهترین راه برای اطلاع از فشار خون بالا کنترل منظم فشار خون است. بیشتر مطب پزشکان در هر ملاقات با مراجعین ، آن را چک می کنند.

 

اگر سابقه خانوادگی در مورد بیماری های قلبی دارید یا فاکتورهای خطری برای بروز این بیماری دارید ، پزشک ممکن است توصیه کند فشار خون شما در سال دو بار بررسی شود. این به شما و پزشک کمک می کند تا قبل از اینکه مشکل ساز شود ، آن را تشخیص و از خطرات ناشی از آن پیشگیری کند.

 

انواع فشار خون بالا

پزشک در حال کنترل فشار خون بیمار

 

دو نوع از این بیماری وجود دارد که هر نوع آن علت متفاوتی دارد.

فشارخون اولیه نیز اساسی گفته می شود. این نوع با گذشت زمان و بدون دلیل مشخص می شود. بیشتر افراد دارای این نوع فشار خون بالا هستند.

 

هنوز مشخص نشده است که چه مکانیسم هایی باعث می شود فشار خون به آرامی افزایش یابد. ترکیبی از عوامل ممکن است نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

 

ژن ها: بعضی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون هستند. این ممکن است ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین شما به ارث برده اند.

تغییرات جسمی: ​​اگر چیزی در بدن شما تغییر کند ، ممکن است شروع ب ایجاد مسایل مختلفی در بدن بشود . فشار خون بالا ممکن است یکی از این موارد باشد. به عنوان مثال ، تصور می شود که تغییر در عملکرد کلیه ها به دلیل پیری ممکن است تعادل طبیعی نمک و مایعات بدن را مختل کند. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون بدن شود.

محیط : با گذشت زمان شیوه زندگی ناسالم مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف می تواند عواقبی را بر بدن بگذارد. اضافه وزن یا چاق بودن و همچنین استعمال دخانیات می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

 

نوع ثانویه

پزشک با روپوش سفید در کنار خانمی با لباس طوسی

 

نوع ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از نوع اولیه باشد. شرایط متعددی که ممکن است باعث آن شود عبارتند از:

 

بیماری های کلیوی

آپنه خواب انسدادی

نقایص مادرزادی قلب

مشکلات تیروئیدی

عوارض جانبی داروها

استفاده از مواد مخدر

سوء مصرف الکل یا استفاده مزمن

مشکلات غده آدرنال

برخی از تومورهای غدد درون ریز

 

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم

پزشک آقا در حال چک کردن فشار خون مراجعه کننده

 

تشخیص فشار خون بالا به همان سادگی خواندن اعداد از روی دستگاه فشار سنج است. بیشتر مطب پزشکان آن را به عنوان بخشی از ویزیت معمول بررسی می کنند.

اگر مقدار آن بالا باشد ، پزشک ممکن است درخواست کند که در طی چند روز یا هفته ای چند بار آن را کنترل کنید. تشخیص آن به ندرت پس از یک بار چک کردن ، انجام می شود. پزشک شما نیاز به دیدن شواهدی از یک مشکل پایدار دارد. این بدان دلیل است که محیط شما می تواند در افزایش آن ، مانند استرس ممکن است با حضور در مطب پزشک نقش داشته باشد. همچنین سطح و مقدار آن در طول روز تغییر می کند.

 

اگر فشار خون شما بالا باشد ، پزشک احتمالاً آزمایشات بیشتری را برای اطمینان بیشتر انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

آزمایش ادرار

غربالگری کلسترول و سایر آزمایش های خون

فعالیت الکتریکی قلب خود را با یک الکتروکاردیوگرام آزمایش کنید (EKG ، که گاهی به آن ECG گفته می شود)

سونوگرافی قلب یا کلیه ها

این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلات ثانویه ای که باعث افزایش آن می شود را تشخیص دهد. آن ها همچنین می توانند اثرات آن را بر روی اندام های شما را نیز بررسی کنند.

 

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست ؟

نمایی از دستگاه کنترل فشار و گوشی پزشکی در کنار قرص

 

در هنگام کنترل آن شما با دو شماره و عدد روبرو میشوید:

 

سیستولیک : این اولین یا بالاترین شماره است. این نشان دهنده فشار در شریان های شما هنگام ضربان قلب و پمپاژ خون است.

دیاستولیک : این شماره دوم یا پایین است. این عدد فشار در شریان های شما بین ضربان قلب شما است . ( در حالت استراحت قلب )

پنج گروه هنگام خواندن فشار خون برای بزرگسالان تعریف می شود:

 

سالم و طبیعی : فشار خون سالم کمتر از 80/20 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) است.

Elevated: عدد سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و عدد دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه است. پزشکان معمولاً فشار خون بالا را با دارو درمان نمی کنند. در عوض ، پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کمک به کاهش و کنترل آن شما را ترغیب کند.

فشارخون مرحله 1: عدد سیستولیک بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.

فشار خون مرحله دوم: تعداد سیستولیک 140 میلی متر جیوه یا بالاتر است ، یا عدد دیاستولیک 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است.

بحران : تعداد سیستولیک بیش از 180 میلی متر جیوه ، یا عدد دیاستولیک آن بیش از 120 میلی متر جیوه است. فشار خون در این محدوده نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علائمی مانند درد قفسه سینه ، سردرد ، تنگی نفس یا تغییرات بینایی در هنگام فشار خون زیاد باشد ، مراقبت های پزشکی در اورژانس مورد نیاز است.

 

مقدار نرمال آن برای کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر از شما خواسته می شود آن را کنترل کنید ، از پزشک فرزند خود در مورد محدوده های طبیعی بپرسید .

 

پایین اوردن فشار خون بالا

دستگاه فشار در کنار قرص و دارو و قلب کوچک در زمینه طوسی

 

تعدادی از عوامل به پزشک شما کمک می کنند تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند. این عوامل شامل کدام نوع فشار خون بالا و علل مشخص شده است.

 

گزینه های درمانی نوع اولیه

اگر پزشک فشار خون بالا را تشخیص دهد ، تغییر در شیوه زندگی ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. اگر تغییر در شیوه زندگی به تنهایی کافی نباشد ، یا اگر این کارها متوقف شود ، ممکن است پزشک معالج روش دیگری را تجویز کند.

 

گزینه های درمانی نوع ثانویه

اگر پزشک مشکلی را که باعث آن می شود ، تشخیص دهد ، درمان روی آن شرایط دیگر تمرکز دارد. به عنوان مثال ، اگر دارویی که شروع به مصرف آن کرده اید باعث عارضه ای شود ، پزشک داروهای دیگری را که این عارضه جانبی ندارند ، امتحان می کند.

 

گاهی اوقات ، این بیماری علی رغم درمان علت اصلی ، پایدار است. در این حالت ، پزشک ممکن است برای ایجاد تغییرات در شیوه زندگی و تجویز داروها با شما همکاری کند تا به کاهش و کنترل آن کمک کند.

 

برنامه های درمانی این بیماری اغلب تکامل می یابد. آنچه در ابتدا کار می کرد ممکن است با گذشت زمان کمتر مفید واقع شود و نتیجه موثر را نداشته باشد. پزشک برای بهتر کردن روند درمان به پیگیری ادامه خواهد داد.

 

عسل فشار خون را بالا می برد یا پایین ؟

نمایی از ریختن عسل داخل ظرف شیشه ای عسل

 

عسل سرشار از ترکیبات فنلی است ، که به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند . به دلیل نقش احتمالی آن ها در کمک به سلامتی انسان ، محبوبیت بیشتری پیدا می کند. طیف گسترده ای از ترکیبات فنلیک موجود در عسل مانند کوئرستین ، اسید کافئیک فنیل استر (CAPE) ، آستین ، کائمپرفرول ، گالانژین است که تأثیر امیدوارکننده ای در درمان بیماری های قلبی عروقی دارند. بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که مصرف منظم ترکیبات فنلی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است.

در بیماری عروق کرونر قلب ، اثرات محافظتی ترکیبات فنولیک شامل عمدتا ضد ترومبوتیک ، ضد ایسکمیک ، آنتی اکسیدان و وازورلاکسانت است. فلاونوئیدها خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را با سه اقدام عمده کاهش می دهند: بهبود عروق کرونر ، کاهش توانایی پلاکت ها در لخته شدن خون و جلوگیری از اکسیداسیون لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDLs).

 

مطلب ” تشخیص عسل طبیعی و 8 معیار مهم ” را از اینجا بخوانید.

 

عسل برای فشار خون بالا

ریختن عسل با قاشق داخل ظرف درب دار روی میز چوبی

 

عسل ماده ای است که توسط زنبورهای عسل از شهد شیرین گیاهان تولید می شود.

این مواد فرآوری شده و در حجره های مومی توسط زنبورها ذخیره و نگهداری می شوند. زنبورهای عسل از این عسل ذخیره شده به عنوان غذای خود استفاده می کنند

منبع غذا در هوای سرد یا هنگامی که منابع غذایی تازه کمیاب هستند.

عسل ها قند (عمدتا فروکتوز 30٪ ، گلوکز 31٪) و آب هستند. اجزای تشکیل دهنده جزئی عبارتند از:

ساکارز (1٪) ، مالتوز ، ملزیتوز ، گلوکزوکسیداز ، فنولیک ، فلاونوئیدها ، ترپنس و

پراکسید هیدروژن .

نتیجه درمانی عسل به دلیل عوامل مختلفی است که شامل موارد زیر می شود. الف) اثر اسمزی عسل بسیار اشباع است

محلول مخلوطی از قندهای فروکتوز و گلوکز ، بنابراین هیچ تخمیر در عسل اتفاق نمی افتد .

 

گزارش داد كه مصرف كوتاه مدت (3 هفته) عسل در اثر استرپتوزوتوسین ناشی از موشهای صحرایی منجر به کاهش فشار خون سیستولیک شدند. بررسی اثر ضد فشار خون مکمل عسل در فشار خون بالا در موشها گزارش دادند كه مکمل عسل ، فشار خون سيستولي را كاهش مي دهد .

گفته شده است که عسل دارای اثر حساسیت به انسولین است. اثر کاهش دهنده عسل در فشار خون سیستولیک ممکن است به دلیل توانایی آن در تحریک ترشح انسولین باشد . انسولین جذب یونهای منیزیم را افزایش می دهد که به نوبه خود باعث اتساع عروقی می شوند .

Paolisso و Barbagallo گزارش دادند که انسولین مستقیماً منیزیم را تحریک می کند و

آنها همچنین اظهار داشتند که انسولین ممکن است در تنظیم آن نقش داشته باشد. توانایی انسولین در بالا بردن سطح منیزیم سلولی نخستین بار توسط لسترو گزارش شد .

 

نتیجه گیری

مصرف عسل در بلند مدت و به طور منظم می تواند باعث کنترل و تعدیل فشار خون سیستولیک در خانم ها و همچنین آقایان شود. دلیل آن وجود مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله ترکیبات فنولی است.

 

www.ncbi.nlm.nih.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من