عسل گون و خواص درمانی آن

گون یکی از گیاهانی است که در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می روید. عسل گون جز معروف ترین عسل های ایران به حساب می آید. یکی از مناطقی که عسل گون از آن جا برداشت می شود ، قالیکوه لرستان است. در این مطلب قصد داریم به خواص عسل گون و همچنین اطلاعاتی در مورد گیاه گون بپردازیم.

 

عسل گون چیست

نمایی لز تعدادی بوته و گیاه گون با گل های بنفش

 

عسل ها بر اساس منطقه برداشت و پوشش گیاهی آن منطقه ای که زنبورستان در آنجا مستقر است ، عطر ، طعم و رنگ بخصوصی دارد. عده ای بر این باورند مگر می شود به زنبور ها دستور داد که از کدام گل و گیاه تغذیه کنند تا عطر و طعم آن گیاه را به خود بگیرد؟ عده ای هم معتقدند این عسل ها طبیعی نیستند و در تولید ان ها از اسانس های مصنوعی استفاده می شود. اما آیا این موضوع واقعیت دارد یا خیر ؟

همان طور که گفته شد عطر طعم عسل به نوع شهدی که زنبور جمع آوری و فرآوری می کند بستگی دارد. در مناطقی که پوشش گیاهی خاصی بیشتر دیده می شود ، درعسل برداشت شده طعم آن گیاه خاص حس می شود. مثلا در منطقه قالیکوه لرستان گیاه گون به وفور دیده می شود. پس زنبورها بیشترین شهدی که از طبیعت و دشت به کندوها می آورند مربوط به گیاه گون است. حداقل 70 درصد شهد باید مربوط به گیاه خاصی باشد ، تا عطر و طعم آن در عسل بروز کند و کاملا مشخص باشد. به طوری که افرادی که عسل شناسند ، با مصرف آن متوجه شوند شهد غالب آن مربوط به چه گیاهی است.

عسل گون یکی از معروف ترین عسل های ایران است که در مناطق خشک و یا نیمه خشک میروید.

 

گیاه گون و مشخصات آن

نمایی از گیاه گون در دشت با گل های بنفش

عکس عسل گون

 

گون با نام علمی Astragalus spp از تیره نخود یا Leguminoseae است که به صورت درختچه و گیاهان یکساله یا چندساله در مناطق مختلف کویری و همچنین نیمه جلگه ای می روید.در ایران ۸۰۰ گونه از آن موجود می باشد. ساقه های آن به رنگ بنفش تیره و گل های آن ارغوانی رنگ و گاه آبی یا سفید است. عمده گون های ایران در مناطق کوهستانی و استپی میروید.از انواع زیادی از این نوع گیاه ، صمغ کتیرا استخراج می شود که در صنایع دارویی کاربرد دارد . مهم ترین تولیدکنندگان کتیرا ایران ، ترکیه و سوریه است .

به علت ریشه دوانی و پناه دادن گیاهان کوچکتر دیگر، در حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش خاک نقش بسزایی دارد . بسیاری از گونه های گون سمی بوده و باعث مسمومیت دام ها می شوند. البته چون فقط شهد آن توسط زنبورعسل برداشت میشود و تحولاتی که در بدن زنبور بر روی آن انجام میشود، عوارضی در مصرف عسل آن وجود ندارد .

معمولا برای بیابان زدایی بذر آن را در طبیعت میریزند. جوانه زنی و ریشه آن نامنظم است. این گیاه رشد سریع و دوام چند ساله دارد و همچنین تکثیر آن سریع است. شکوفه های آن زنبور عسل هارا به خود جذب می کند و باعث تولید عسل مناسبی از این گیاه در فصل تابستان می شود.

 

ویژگی و مشخصات ظاهری عسل گون شامل رنگ از زرد پر رنگ تا قهوه ای روشن متغیر است. میزان شیرینی آن متعادل است. عطر و طعم آن طوری است که عام پسند است و همه طعم آن را می پذیرند.

 

ساکاروز عسل گون

ریختن عسل گون در داخل کاسه چوبی عسل روی میز

قندها به عنوان مونوساکاریدها یا دی سکاریدها طبقه بندی می شوند . دی ساکاریدها از دو مونوساکارید مرتبط با هم تشکیل شده و در مرحله هضم به حالت دوم شکسته می شوند .

ساکارز یک دی ساکارید است که از یک گلوکز و یک مولکول فروکتوز یا 50٪ گلوکز و 50٪ فروکتوز تشکیل شده است.

این کربوهیدرات طبیعی است که در بسیاری از میوه ها ، سبزیجات و غلات وجود دارد ، اما به بسیاری از غذاهای فرآوری شده مانند آب نبات ، بستنی ، غلات صبحانه ، غذاهای کنسرو شده ، سودا و سایر نوشیدنی های شیرین شده نیز اضافه می شود.

 

شکر و ساکارز موجود در غذاهای فرآوری شده معمولاً از عصاره نیشکر یا چغندرقند استخراج می شود. مزه قند فروکتوز شیرین تر از ساکاروز است  و ساکارز شیرین تر از گلوکز است .

میزان ساکارز در عسل ها متفاوت است. ساکاروز به عنوان یکی از معیارهای تشخیص کیفیت عسل در آزمایشگاه ها مورد آزمایش قرار میگیرد. از نظر بین المللی میزان ساکارز زیر 5 درصد جز عسل طبیعی محسوب می شود. گرچه عسل هایی هستند با ساکارز بیشتر از 5 در حالی که کاملا طبیعی و ارگانیک می باشند.

مقدار ساکاروز عسل گون حدود یک درصد است . البته ممکن است انواع گونه های مختلف گون مقدار ساکارز شهد آن ها متفاوت باشد.

 

زمان برداشت عسل گون

ریختن عسل از قاشق فلزی با پس زمینه سفید رنگ

عسل ها بر اساس زمان برداشت به دو دسته عسل های بهاره و عسل پاییزه تقسیم بندی می شوند. عسل تابستانه هم وجود دارد که زمان برداشت آن تابستان است. گون جز عسل های تابستانه به حساب می آید. البته نواحی مختلف کشور این گیاه روییده می شود و ممکن است از لحاظ زمانی اندکی زمان برداشت عسل گون متفاوت باشد.

 

طبع عسل گون سرد است یا گرم

نمایی از عسل گرده گل و قاشق و گل بر روی میز

 

طبع و مزاج عسل ها بر اساس نوع گیاه مشخص می شود. طبع عسل های خاص و تک گیاه همان طبع گل و گیاه آن منطقه را داراست . بر این اساس عسل ها به دو دسته طبع گرم و طبع سرد تقسیم می شوند. عسل گون مثل عسل آویشن جز عسل های طبع گرم محسوب می شوند. توصیه می شود افرادی که گرم مزاج اند از عسل های طبع سرد و افرادی که سرد مزاج اند از عسل طبع گرم استفاده کنند.

 

خواص عسل گون کتیرا

قاشق چوبی عسل روی درب ظرف شیشه ای و تعدادی گل

 

عسل گون اصل و طبیعی خواص درمانی بسیار زیادی دارد. در زیر تعدادی از فواید عسل گون آورده شده است که به طور مختصر در مورد هر یک از آن ها توضیح داده شده است. البته ایم نکته را به یاد داشته باشید که خواص درمانی که برای عسل ها ذکر میشود مختص عسل های ارگانیک خام هستند. منظور از عسل خام ، محصولی است که فرآوری های صنعتی و انسانی روی آن انجام نشده است و از تولید مستقیما به مصرف می رسد.

 

 خاصیت ضد سرطان عسل گون

ربان صورتی در دست خانمی با زمینه صورتی

 

درمان اصلی سرطان با استفاده از شیمی درمانی و رادیوتراپی است که خود برای سایر سلول های حیاتی بدن خطرناک هستند. اخیراً مطالعات بسیاری در مورد استفاده از محصولات طبیعی برای پیشگیری و درمان سرطان انجام شده است. از بین این محصولات طبیعی ، عسل مورد بررسی گسترده ای قرار گرفته است. مکانیسم فعالیت ضد سرطانی عسل به عنوان ماده شیمی درمانی و پیشگیری کننده درمانی به طور کامل مشخص نشده است. مکانیسم های احتمالی به دلیل فعالیت های آپوپتوز ، ضد پلاسما ، ضد نکروز ضد توموری آن (ضد TNF) ، آنتی اکسیدان ، ضد التهاب ، استروژن و تقویت سیستم ایمنی بدن است .

 

تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری

کودکی با موهای طلایی در حال بازی با اسباب بازی

 

عسل می تواند در افزایش سن تأثیر مفیدی بر سلامت مغز ما بگذارد. اما یکی دیگر از زمینه های جالب تحقیق رابطه بین عسل و تاثیر آن بر هوش است.

شناخت معیار سنجش چگونگی یادگیری چیزهای جدید از طریق تفکر ، تجربه و حس کردن چیزهای موجود در محیط خود است. مطالعات نشان داده اند که پینوکمبرین می تواند باعث تقویت شناخت و قدرت یادگیری با محافظت از ساختار سلول های مغزی شود. تاکنون این مطالعات فقط در مورد حیوانات انجام شده است .

 

آنتی اکسیدان های موجود در عسل به بهبود حافظه ما نیز کمک می کنند. آن ها این کار را با خنثی کردن اثرات استرس اکسیداتیو انجام می دهند. استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد برسلول های بدن است. کاهش استرس اکسیداتیو به بهبود حافظه و تقویت آن کمک می کند. داشتن حافظه بهتر به ما کمک می کند تا اطلاعات را به طور مؤثر یاد بگیریم و حفظ کنیم.

 

دانشمندان هنوز در تلاشند تا ارتباط قطعی بین عسل و قدرت یادگیری و سلامت مغز را پیدا کنند. بنابراین ممکن است کاملاً درست نباشد که خوردن عسل می تواند ما را باهوش تر کند. اما عسل حاوی مقادیر فوق العاده بالایی آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که از سلامت مغز حمایت می کند .

 

 کنترل فشار خون با عسل گون

پزشک با روپوس سفید در حال کنترل فشار خون بیمار

 

طبق تحقیقاتی که به عمل آمده است مصرف عسل بر سلامت قلب و عروق بسیار موثر است. خاصیت آنتی اکسیدانی عسل به سلامت قلب و کاهش کلسترول بد خون تاثیر بسزایی می گذارد. همچنین اثبات شده است مصرف مداوم عسل میتواند باعث کنترل و کاهش فشار خون سیستولیک در افراد شود.

 

خواص عسل گون برای پوست

خانم جوانی در حال گذاشتن ماسک بر پوست

 

مصرف عسل می تواند کلاژن پوست را ترمیم کند . وقتی پوست حالت ارتجاعی خود را باز می یابد چین و چروک های نواحی پیشانی و زیر چشم ها از بین می روند. همچنین عسل می تواند باعث آبرسانی بهتر به صورت شما شود و طراوت و شادابی را به پوست شما بازگرداند. میتوانید عسل را به عنوان ماسک نیز بر پوست صورت خود قرار دهید. ضماد کردن عسل باعث از بین رفتن جای زخم و همچنین ترمیم سریع تر بافت پوست شود.

 

خواندن مقاله ” تشخیص عسل طبیعی ؛8 معیار مهم

عسل گون و دیابت

خانمی با لباس صورتی در حال کنترل قند خون با دستگاه

 

به دلیل آنکه قند خون افراد دیابتی بالاتر از حد نرمال و طببعی است و همچنین میزان کربوهیدرات و قند عسل بالا است، توصیه می شود قبل از مصرف عسل با پزشک معالج خود مشورت کنند. عسل ها از سه نوع قند اصلی تشکسل شده اند که عبارتند از گلوکز ، فروکتوز و ساکاروز. شاخص گلیسمی هر کدام از این نوع قندها متفاوت است. یعنی مقدار انسولین لازم پس از مصرف هر کدام از انواع قند ها ، مقدار متفاوتی است.

افراد دیابتی بهتر است از قندهایی با شاخص گلیسمی پایین تر استفاده کنند. میزان شاخص گلیسمی قند فروکتوز حدود 19 است که برای دیابتی ها بسیار مناسب تر است. پس توصیه می شود عسل هایی که قند فروکتوز آن ها نسبت به سایر قندهای آن بالاتر است مصرف کنند. برای مثال عسل آویشن و یا اقاقیا برای این دسته از افراد بیشتر توصیه می شود و مناسب تر است.

 

مضرات عسل گون

به طور کلی مصرف عسل عارضه و ضرری برای افراد ایجاد نمی کند. مصرف عسل در بعضی از موارد بسیار مختصر توصیه نمی شود. مصرف عسل در کودکان زیر دو سال به دلیل احتمال ابتلا آن ها به بوتولیسم توصیه نمی شود. چرا که دستگاه گوارش آن ها تکامل نیافته و در صورتی که عسل حاوی هاگ و اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینم باشد نمیتواند آن را از بین ببرد.

همچنین در افرادی که حساسیت به گرده گل و فرآورده های زنبور عسل دارند ، مصرف عسل توصیه نمی شود. چرا که ممکن است باعث بروز حساسیت در این دسته از افراد بشود. مصرف بیش از اندازه عسل می تواند قند خون افراد را بالاتر از حد نرمال ببرد . به همین دلیل افرادی که زمینه دیابت دارند و یا همچنین افراد سالم از مصرف بیش از اندازه عسل پرهیز کنند.

مصرف عسل در خانم های باردار مشکلی ایجاد نمی کند. چرا که دستگتاه گوارش آن ها میتواند اسپور باکتری را از بین ببرد و همچنین جفت از انتقال آن به جنین جلوگیری به عمل می آورد.

 

قیمت عسل گون

همان طور که قبلا نیز به این موضوع اشاره شده است عسل جز مواد غذایی است کهقیمت مشخصی نمیتوان برای آن مشخص کرد. میزان قیمت عسل می تواند به عواملی چون کیفیت محصول ، میزان برداشت ، هزینه بسته بندی ، هزینه هایی که صرف تولید محصول شده است و همچنین تعداد واسطه های موجود از تولید کننده تا زمانی که محصول به دست شخص مصرف کننده می رسد ، بستگی دارد.

لذا توصیه همیشگی ما این بوده است که سعی کنید محصولات زنبور عسل خصوصا عسل را به طور مستقیم از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان تهیه کنید. چرا که قیمت برای مصرف کنندگان بسیار مناسب تر است. مهم تر از آن از بابت کیفیت محصول خریداری شده اطمینان بیشتری خواهید داشت.

 

خرید عسل گون

نمایی از تعدادی کندو با رنگ مختلف در دشت

 

شما میتوانید عسل گون اصل و طبیعی را از فروشگاه های معتبر و یا تولید کنندگان و پرورش دهندگان زنبور عسل تهیه کنید. همچنین میتوانید آن از طریق اینترنتی محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. جهت مشاوره رایگان و یا خرید اینترنتی عسل گون با مشاوران مجموعه هدیه تماس بگیرید. تا شما را در تهیه محصول باکیفیت ، ارگانیک و خام راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من