عسل آویشن ؛ ناگفته هایی که در مورد آن باید بدانید !

عسل آویشن ، عسل برداشت شده از مناطقی است که گیاه و پوشش غالب آن منطقه گیاه آویشن است. خواص عسل آویشن میتواند به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالاتر آن باشد. عسل آویشن جز عسل های تک گیاه محسوب میشود که از نواحی غرب و شمال غربی کشور و همچنین خراسان برداشت میشود. در این مطلب به فواید عسل آویشن و همچنین مشخصات گیاه آن می پردازیم.

 

 

عسل آویشن چیست

دسته ای گیاه آویشن روی میز چوبی

 

عسل آویشن یکی از عسل های معروف و درمانی کشور به حساب می آید. منظور از عسل آویشن ، محصولی است که زنبورعسل برای تولید ان بیشتر شهدی که جمع آوری کرده است ، مربوط به گیاه آویشن بوده است. در صورتی که در منطقه حداقل 70 در صد پوشش گیاهی اویشن باشد ، پس بیشترین شهدی که وارد کلنی میشود ، مربوط به این گیاه است. نمیتوان ادعا کرد که کاملا از شهد گیاه آویشن تولید شده است. چرا که زنبور عسل از گل و گیاهان دیگری نیز تغذیه کرده است. عسل آویشن جز عسل های تک گیاه به حساب می آید . این عسل در مناطق خراسان ، کردستان و همچنین آذربایجان تولید می شود.

 

مشخصات گیاه آویشن

نمایی از گیاه آویشن سبز رنگ

 

آویشن یا آزربه (Thymes) از تیره عنابیان است که حدود ۳۵۰ گونه از آن وجود دارد.آویشن دارای شاخه های زیاد و چوبی تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر و دارای گل های سفید تکی و چتری است.این گیاه در مناطق کوهستانی کردستان ، سیستان و بلوچستان ، همدان و چهارمحال و بخیتاری دیده میشود.آویشن در صنایع دارویی کاربرد فراوانی دارد همچنین در صنایع مواد غدایی و آرایشی و بهداشتی از آن استفاده میشود.مهم ترین ترکیبات آویشن ،اسانس است که در برگ و گل های آن وجود دارد .

آویشن گیاهی است که به خانواده نعناییان تعلق دارد. این گیاه مقاوم است و بوته ای و چند ساله ، با گل های به رنگ بنفش و صورتی در طبیعت دیده می شود. برگ های آن کوچک است و دارای کرک های ظریفی بر روی آن می باشد. آویشن بوی مطبوعی دارد و همچنین طعم آن تیز است. از قدیم از آن به عنوان دارو و ادویه در غذاها استفاده میشده است.

 

آویشن حاوی ویتامین های مفیدی مثل A  و C  و همچنین مواد معدنی از جمله آهن ، کلسیم ، منیزیم و پتاسیم است. میزان آنتی اکسیدانی ان بالاست . آنتی اکسیدان های زاکستین ، لوتئین و تیمونین از جمله آن هاست که خواص درمانی فوق العاده ای را به آن می بخشد. دو ماده ارزشمندی که در ان موجود است ، تیمول و کارواکروا است که باز میتواند دلیل بر خاصیت دارویی و درمانی آن باشد.

 

عسل آویشن چه خاصیتی دارد

قاشق عسل روی ظرف عسل آویشن در حال ریختن در کاسه

 

فواید عسل آویشن بسیار زیاد است . دلیل آن میتواند به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالاتر آن نسبت به سایر عسل ها باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی آن باعث مقابله با مبارزه و از بین بردن رایدیکال های آزاد می شود. رایدیکال ها ی آزاد باعث آسیب به سول های بدن می شود. حتی باعث بیماری قلب و عروق و همچنین سرطانی شدن شلول ها نیز میشود.

در زیر به مواردی از خواص عسل آوبشن اشاره شده است.

 

درمان سرفه و گلودرد با عسل آویشن

خانمی با تیشرت قرمز و دست بر گلو با گلودرد

 

در دوره های سرماخوردگی و یا آنفلوانزا که ممکن است شما نیز آن را تجربه کرده باشید ، گلو درد و سرفه میتواند بسیار باعث کلافگی شما شود. مخاط آسیب دیده موجود در دیواره گلو و حلق باعث سرفه های شدید می شود. مصرف عسل میتواند به دفع سریع تر مخاط آسیب دیده کمک کند و شما را از سرفه ها رها سازد. مصرف یک قاشق عسل در هنگام قبل از خواب علاوه بر اینکه باعث خواب راحت شما میشود ، سرفه و گلودرد را نیز مهار می کند. عسل را نیز میتوانید همراه با آب لیمو مصرف کنید تا اثرات چند برابری آن را تجربه کنید. لیمو به دلیل ویتامین C  بالا در این مورد بسبار مفید و موثر است.

 

 بهبود سریع جای زخم

شخصی در حال کشیدن پد روی جای زخم بر پا

 

یکی از درمان های سریع زخم استفاده از عسل طبیعی است. عسل به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و قند بالا و همچنین حالت اسیدی آن در درمان سریع تر زخم ها بسیار موثر است. عسل میتواند به جلوگیری از خونریزی زخم نیز کمک کند. ممکن است شما نیز از اسکار و جای زخم ها نیز رنج ببرید. عسل میتواند آن ها را نیز کم رنگ کند و یا از بین ببرد. برای جلوگیری از تشکیل اسکار زخم پس از اعمال جراحی ، از پمادها و کرم هایی استفاده می شود که حاوی عسل می باشند.

 

 مناسب برای دیابتی ها

شخصی با دستکش ابی در حال کنترل قند خون

 

افراد مبتلا به دیابت ها قند خون بالاتری نسبت به حد نرمال دارند . این دسته از افراد باید به طور مرتب قند خون را کنترل کنند و در مصرف غذاها و کربوهیدرات ها دقت کنند. قندها انواع مختلفی دارند . هر کدام از قندها شاخص گلیسمی متفاوتی دارند. بسته به نوع قند ، پس از مصرف قندخون افزایش می یابد . به دنبال آن برای کنترل و کاهش میزان قند ، انسولین ترشح میشود و قند خون افت می کند. سرعت افزایش قند خون به شاخص گلیسمی ان وابسته است. کربوهیدرات های با شاخص گلیسمی پایین تر به کندی قندخون را افزایش میدهند و به همین سبب انسولین به مقدار کنترل شده آزاد میشود.

اما سوالی که زیاد پرسیده میشود این است که عسل مناس دیابتی ها کدام نوع است ؟ فروکتوز نسبت به سایر قندها شاخص گلیسمی پایین تری دارد. به همین توصیه می شود افراد دیابتی از این دسته از قند ها استفاده کنند. عسل آویشن و اقاقیا این ویژگی را دارند و برای دیابتی ها مناسب ترند.

 

 درمان سرماخوردگی

خانم با لباس زرد روی تخت و دستمال بر بینی

 

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع است که ممکن است در سال چند بار افراد به آن مبتلا شوند. با مصرف مواد غذایی مقوی و مصرف آب کافی و همچنین استراحت سریع تر بهبود بیابید. عسل به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در درمان سریع سرماخوردگی بسیار مفید است. معمولا مصرف شربت عسل و آبلیمو بسیار توصیه می شود که بسیار هم موثر است. عسل آویشن بدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالاتر در درمان سرماخوردگی مفید است. برای مصارف درمانی توصیه می شود از عسل خام استفاده کنید. منظور محصولی است که حرارت داده نشده و فرآوری های صنعتی از جمله پاستوریزاسیون روی آن انجام نشده است. در این حالت آنزیم ها خاصیت خود را حفظ کرده اند .

 

خواص عسل آویشن برای معده

خانم با لباس سفید و درد شکم و دست بر دل

 

بیماری های معده و دستگاه گوارش در دنیا بسیار شایع هستند. دلیل آن میتواند عادات بد غذایی ، روش زندگی غلط ، عدم فعالیت و ورزش ، استرس ها و … باشد . یکی از مواردی که افراد با آن درگیر هستند ریفلاکس اسید معده است . در این حالت اسید معده از معده وارد مری میشود که باعث سوزش سر دل میشود. درصورتی که درمان نشود میتواند آسیب جدی ای به مری و کلا به دستگاه گوارش و حتی دندان ها وارد کند . مصرف عسل میتواند میزان ترشح اسید معده را کنترل کند و در درمان ریفلاکس معده موثر باشد. مصرف یک قاشق چای خوری عسل در پس از صرف وعده غذایی اصلی ، به هضم بهتر غذا کمک می کند. برای درمان و حاصل شدن نتیجه به طور مداوم باید از عسل خام استفاده کنید.

 

خواص عسل آویشن در طب سنتی

قاشق چوبی داخل ظرف عسل آویشن

 

عسل به عنوان غذا و همچنین دارو از زمان های بسیار قدیم مورد توجه خاصی قرار گرفته است. به طوری که حتی در قرآن کریم از آن به عنوان ” شفای برای مردم ” یاد شده است. بزرگان و طبیانی مثل ابن سینا مردم را به مصرف عسل تشویق کرده اند. طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی ، ابن سینا : در سنین بالای چهل سال به طور مداوم از عسل استفاده کنید تا هرگز دچار بیماری نشوید . همچنین استفاده از ترکیب عسل و گردو بسیار مفید و موثر است.

از آنجایی که عسل آویشن طبع گرم تری دارد و خواص درمانی بالاتری دارد ، در طب سنتی به مصرف آن اشاره شده است.

 

طبع عسل آویشن

نمایی از گیاهان آویشن

 

طبع عسل آویشن گرم است یا سرد ؟ طبع عسل ها بر اساس نوع تغذیه ای که زنبورها از گل ها دارند متفاوت است . بر این اساس انواع عسل ها بر دو نوع طبع گرم و طبع سرد تقسیم می شوند. عسل آویشن جز عسل های طبع گرم به حساب می آیند. افرادی که مزاج سرد دارند توصیه می شود از عسل های طبع گرم استفاده کنند. بر خلاف آن عسل کُنار طبع سرد دارد و افراد گرم مزاج میتواندد از آن استفاده کنند. عسل مرکبات و بهارنارنج متعادل است و هر دو گروه میتوانند از آن استفاده کنند.

 

دمنوش آویشن و عسل

دمنوش در فنجان در کنار گیاه آویشن و لیمو روی میز

 

دمنوش عسل و آویشن از زمان های قدیم برای درمان عفونت ها و بیماری عفونی و تنفسی مورد استفاده قرار می گرفته است. مصرف دمنوش عسل و آویشن در درمان بیماری های ریوی ، سرفه ، زخم گلو ، التهاب روده و غیره بسیار موثر است. دلیل تاثیر آن می تواند خاصیت آنتی اکسیدانی بالای آن باشد . بقرای تهیه این نوشیدنی مقداری گیاه آویشن را دم کرده و پس از خنک تر شدن آن ، میتوانید عسل را اضافه و سپس میل کنید. مصرف این دمنوش در افزایش انرژی و درمان سرماخوردگی و سردرد نیز توصیه شده است. گفته شده است مصرف 3 تا 7 روز از این دمنوش میتواند به عناون یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کند .

 

مضرات عسل آویشن

قاشق چوبی در ظرف شیشه ای عسل اویشن

 

تاکنون عوارض خاصی در مورد مصرف عسل گزارش نشده است. اما مصرف آن در کودکان زیر دو سال ممنوعیت مصرف دارد. چرا که ممکن است باعث بیماری بوتولیسم در آن ها شود . دستگاه گوارش کودکان زیر دو سال و نوزادان توانایی از بین بردن اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینم را ندارد. اما در انسان بالغ توانایی از بین بردن آن را دارد. مصرف عسل در خانم های باردار بلا مانع است و در صورتی که عسل حاوی این اسپور باشد میتواند ان را از بین ببرد . همچنین جفت از عبور آن به جنین نیز محافظت به عمل می آورد.

مصرف عسل در افراد دیابتی باید تحت نظارت پزشک معالج مصرف شود . و از مصرف بیش از اندازه پرهیز کنند. عده ی کمی از افراد ممکن است به گرده گل حساسیت داشته باشند . چون عسل حاوی مقدار بسیار کمی از گرده گل است ، میتواند باعث بروز علایم حساسیت در این افراد شود.

 

قیمت عسل آویشن

گل بنفش گیاه آویشن از نما نزدیک

 

تعرفه و قیمت مشخیص برای عسل نمیتوان در نظر گرفت . قیمت عسل بر اساس طبیعی بودن و یا تغذیه ای ، وجود ویا عدم واسطه ها ، میزان تولید سالانه ، خرید عمده و یا خرده ، هزینه های وارده بر زنبوردار و  … متفاوت باشد. خرید عسل مستقیما از زنبوردار میتواند قیمت مناسب تری داشته باشد . چرا که در این حالت دست واسطه ها کوتاه می شود.

 

خرید عسل آویشن

تعدای کندو زنبور عسل با رنگ مختلف در طبیعت

انواع عسل های مختلفی را شما در فروشگاه ها میتوانید ببینید. طبق تحقیقات متاسفانه بیش از 70 درصد عسل های موجود در فروشگاه ها طبیعی و خام نیستند. عسل به عنوان ماده غذایی ارزشمند و درمانی شناخته شده است ؛ اما فقط عسل طبیعی و خام. به همین خاطر توصیه همیشگی مجموعه این بوده و هست که محصولات زنبورعسل خصوصا عسل را مستقیما از تولید کننده و پرورش دهندگان تهیه کنید. چرا که هم از لحاظ کیفیت مطمئن تر است و هم قیمت مناسب تری نیز دارد. ممکن است همه افراد مستقیما به تولید کننده معتبر و مطمئن دسترسی نداشته باشند . از همین رو مجموعه هدیه عسل ، این فرصت را برای شما عزیزان فراهم نموده است تا در هر نقطه از کشور سکونت دارید ، بتوانید محصولات ارگانیک زنبور عسل را تهیه کیند.

جهت مشاوره رایگان و یا تهیه محصول میتوانید با ما تماس بگیرید تا مشاوران و متخصصان مجموعه شما را در این زمینه کمک و یاری دهند.

 

 

https://www.healthline.com/

https://en.wikipedia.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من