ریفلاکس معده و تاثیر مصرف عسل بر آن

خانمی با شکایت ریفلاکس معده با دست بر گلو

ریفلاکس معده یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارش است . در این بیماری اسید معده وارد مری شده و باعث احساس سوزش سر دل میشود. درمان هایی برای آن وجود دارد . یکی از درمان های سنتی و طبیعی ریفلاکس معده ، مصرف عسل است . در این مطلب به مکانیسم بیماری و روش درمان آن با عسل می پردازیم.

ریفلاکس معده یا اسید چیست ؟

خانمی با سوزش سر دل به خاطر ریفلاکس و دست بر سینه

ریفلاکس اسید یک بیماری شایع است که با علایم درد سوزش ، معروف به سوزش سر دل در ناحیه پایین قفسه سینه است. این اتفاق می افتد که اسید معده دوباره به داخل مری بازگردد.

بیماری رفلاکس معده (GERD) هنگامی تشخیص داده می شود که رفلاکس اسید بیش از دو بار در هفته رخ دهد . ارقام دقیق متفاوت است ، اما بیماری های ناشی از ریفلاکس اسید شایعترین شکایت روده است که توسط بخش های بیمارستان در ایالات متحده دیده می شود.

کالج آمریکایی گوارش می گوید: بیش از 60 میلیون آمریکایی حداقل یکبار در ماه و حداقل 15 میلیون هر روز سوزش سر دل را تجربه می کنند.

GERD در کشورهای غربی رایج است و حدود 20 تا 30 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد .سوزش معده مزمن می تواند منجر به عوارض جدی شود.

حقایقی مورد ریفلاکس اسید

رفلاکس اسید همچنین به عنوان سوزش سر دل ، سوء هاضمه اسید یا پیروزیس شناخته می شود .این اتفاق می افتد که برخی از محتویات اسیدی معده به داخل مری برمی گردد.

ریفلاکس اسید ، در قسمت پایین قفسه سینه ، اغلب پس از خوردن ، احساس سوزش حس می شود.

عوامل خطرزای سبک زندگی شامل چاقی و سیگار کشیدن میتواند در بروز آن دخیل باشد.

رژیم غذایی فرد می تواند خطر ریفلاکس اسید را افزایش دهد.

معده حاوی اسید هیدروکلریک ، یک اسید قوی است که به تجزیه مواد غذایی و محافظت در برابر عوامل بیماری زا مانند باکتری ها کمک می کند.

آستر معده مخصوصاً برای محافظت از آن در برابر اسید قدرتمند سازگار است ، اما مری محافظت نمی شود.

حلقه ای از ماهیچه ، اسفنکتر معده و معده ، به طور معمول به عنوان دریچه ای عمل می کند که اجازه می دهد تا غذا به معده منتقل شود اما به داخل مری بازگردد. هنگامی که این دریچه به خوبی بسته نشود و محتوای معده به مری مجدداً بازگردد ، علائم ریفلاکس اسید مانند سوزش سر دل احساس می شود.

دستگاه گوارش یک ساختار بیولوژیکی پیچیده است که از گروهی از ارگان ها تشکیل شده و مواد غذایی را به انرژی و سایر مواد مغذی تبدیل می کند که برای عملکرد مناسب آن به کل بدن عرضه می شود. دستگاه گوارش مواد غذایی را حمل می کند و در این فرآیند مواد غذایی را به مولکول ها تجزیه می کند . که به عنوان سوخت برای بدن شما در عملکرد روزانه استفاده می شود. کبد و لوزالمعده مایعات گوارشی تولید می کنند که به هضم غذا کمک می کند و کیسه صفرا برای ذخیره سازی آن استفاده می شود. طیف وسیعی از بیماری ها در صورت عدم سلامت سیستم بیولوژیکی می تواند رخ دهد .

تاثیر عسل برای هضم

نمایی از عسل و قاشق بر روی تکه چوب و گیاه

عسل حاوی بسیاری از مواد معدنی ، آنزیم ها و اسیدهای آمینه است. مردم فواید عسل را به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و درمانی آن می دانند و از آن برای درمان انواع بیماری ها مانند درمان گلودرد ، مشکلات پوست ، تسکین سرفه ، کاهش التهاب ، کنترل کلسترول شما استفاده می کنند. و نکته دیگر اینکه هضم آن برای معده بسیار ساده و آسان است. تحقیقات می گویند که رفلاکس معده به دلیل رادیکال هایی که به سلول های دستگاه گوارش آسیب می رسانند ، می تواند رخ دهد. مصرف عسل در اینجا می تواند نقش مهمی داشته باشد زیرا با از بین بردن رادیکال های آزاد آسیب را کنترل می کند.

 مزایای عسل برای هضم غذا :

نمایی از عسل با موم و ظرف عسل با درب کنفی

عسل حاوی آنزیم های خاصی است که به عنوان یک کاتالیزور در فرآیند هضم عمل می کند ، به خصوص برای تجزیه کربوهیدرات ها و قندها.

عسل به دلیل کندی گذر از سایر قندهای معمولی ، از طریق معده و روده ، در خلاص شدن از اسهال کمک می کند.

برخی از باکتری های خوب که به طور کلی به عنوان فلور روده شناخته می شوند ، در دستگاه گوارش وجود دارد ، که وظیفه سیستم هضم را بر عهده دارد.

عسل حاوی ترکیبی به نام متیل گلیوکسال است که خاصیت ضد باکتریایی را فراهم می کند. این به درمان عفونت های باکتریایی معده کمک می کند. اصلی ترین باکتری که باعث اختلالات گوارشی می شود ، Helicobacter pylori است. مطالعات نشان داده اند که عسل رشد این باکتری ها را در معده کنترل می کند.

عسل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند که در پیشگیری از بروز بیماری های معده کمک می کند..

می توانید خمیر عسل و پودر دارچین درست کنید. به جای استفاده از ژله یا مربا ، این خمیر را روی نان خود بمالید. هر روز برای صرف صبحانه میل کنید تا نتایج موثری داشته باشید.

اگر از طرفداران ماست هستید و ماست زیادی با وعده غذایی زیادی دارید ، 1-2 قاشق عسل اضافه کنید تا در رفع رفلاکس اسید و سوء هاضمه به شما کمک کند.

مخلوطی از سرکه و عسل برای هضم از سالها پیش رواج دارد. 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 1 قاشق غذاخوری عسل را به 8 اونس آب اضافه کنید و قبل از هر وعده غذایی آن را بنوشید.

آیا می توانید از عسل برای درمان رفلکس اسید استفاده کنید؟

اگر پس از خوردن خوراکی ، بازگشت اسید معده را به داخل مری خود تجربه کرده باشید ، ممکن است دچار ریفلاکس معده شده باشید. حدود 20 درصد آمریکایی ها مرتبا با علائم ریفلاکس معده سر و کار دارند . برخی افراد برای تسکین علائم به درمان های طبیعی روی می آورند. بعضی دیگر هم ممکن است به مصرف داروهای بدون نسخه روی آورند. هزاران سال از عسل در داروهای آیورودا برای معالجه انواع بیماری ها استفاده شده است. برخی تحقیقات و شواهد نشان می دهد که عسل ممکن است گلو را تسکین داده و علائم ریفلاکس معده را نیز کاهش دهد .

فواید عسل چیست ؟

ریخته شدن عسل به داخل ظرف

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است. بعضی از انواع آن ممکن است تقریباً به اندازه آنتی اکسیدان های میوه و سبزیجات نیز باشند .عسل حاوی پراکسید هیدروژن طبیعی است. این موضوع باعث می شود در درمان زخم ها مؤثر باشد .

عسل همچنین دارای تعدادی از خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است.

در طول تاریخ از عسل به عنوان دارو نیز استفاده شده است. مزایای آن به نوع عسل مورد استفاده بستگی دارد. عسل خام بیشترین فواید و خواص سلامتی ، مواد مغذی و آنزیم ها را دارد.

این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است. اینها می توانند در جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکالهای آزاد به شما کمک کنند.

رادیکال های آزاد می توانند در روند پیری نقش داشته باشند. آنها همچنین ممکن است منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان شوند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی نیز کمک کنند.

عسل همچنین دارای تعدادی از خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است. نه تنها عسل خام می تواند باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد بلکه حاوی یک ضد عفونی کننده طبیعی است.

عسل مانوکا موثرترین عسل برای درمان زخم ها محسوب می شود. این عسل ممکن است به همراه پراکسید هیدروژن طبیعی آن دارای خاصیت ضد باکتریایی فوق العاده ای باشد.

عسل ممکن است در مورد مشکلات گوارشی مانند اسهال و زخم معده نیز موثر باشد.

تحقیقات علمی در زمینه تاثیر عسل بر ریفلاکس

خانمی به دلیل ریفلاکس و درد سر دل دست بر قفسه سینه

عسل ممکن است به روش های مختلفی برای کمک به علائم ریفلاکس معده موثر باشد. مقاله ای که توسط مجله تحقیقات پزشکی هندوستان منتشر شده به چندین مزیت مهم اشاره می کند:

عسل هم به عنوان آنتی اکسیدان و نیز اصلاح کننده رادیکال آزاد می باشد. ریفلاکس ممکن است تا حدی توسط رادیکال های آزاد ایجاد شود که سلول های دستگاه گوارش را آسیب می رسانند. عسل ممکن است با از بین بردن رادیکالهای آزاد از آسیب دیدن جلوگیری کند.

عسل ممکن است برای کاهش التهاب در مری نیز موثر باشد.

بافت عسل به آن اجازه می دهد تا پوشش غشای مخاطی مری را بهتر بپوشاند. این می تواند به تسکین طولانی مدت آن کمک کند .عسل غذایی طبیعی است و در کنار سایر روش های درمانی سنتی قابل استفاده است. با وجود این ادعاها ، برای ارزیابی اثربخشی قطعی آن به عنوان درمانی برای ریفلاکس معده ، تحقیقات رسمی تری انجام شده است .

نحوه استفاده از عسل برای درمان رفلاکس

قاشق بالای ظرف عسل در کنار برگ گیاه روی تکه چوب

در یک بررسی بالینی که توسط مجله پزشکی بریتانیا Trusted Source منتشر شده است ، محققان اظهار داشتند که طبیعت چسبناک عسل ممکن است به پایین آمدن اسیدها کمک کند. یکی از اعضای تیم آنها پس از مصرف پنج میلی لیتر (حدود یک قاشق چای خوری) عسل ساده ، از علائم سوزش سر دل خود رهایی یافت. اگر نمی خواهید به تنهایی یک قاشق چای خوری عسل مصرف کنید ، می توانید آن را با یک لیوان آب گرم یا چای مخلوط کنید. نوشیدن یک لیوان شیر یا خوردن مقداری ماست نیز می تواند جلوه ای آرام بخش به شما بدهد .

خطرات و هشدارها

چند ظرف عسل با رنگ های مختلف و کاسه سفید

عسل ممکن است روی قند خون تأثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت ، قند خون پایین یا داروهای تأثیرگذار بر قند خون هستید ، قبل از استفاده از این روش درمانی خانگی ، از پزشک خود مشورت بخواهید. در صورت استفاده از داروها یا بارداری یا شیردهی ، باید از پزشک خود در مورد مصرف عسل نیز سوال کنید. عسل نباید به نوزادانی که سن آنها کمتر از 12 ماه است ، تجویز شود .

اگر حساسیت به عسل دارید ، نباید این روش درمانی خانگی را امتحان کنید. اگر متوجه عوارض جانبی غیرمعمول شدید ، باید مصرف آن را قطع کرده و به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

سایر درمان ها برای رفلاکس معده

مکانیسم معده سالم و معده ریفلاکس اسید

شما همچنین می توانید داروهای بدون نسخه (OTC) را برای معالجه گاه به گاه رفلاکس معده امتحان کنید.

آنتی اسیدها می توانند برای تسکین سریع اسید معده موثر باشند.

مسدود کننده های H2 مانند سایمتیدین (Tagamet) و فاموتیدین (Pepcid) می توانند میزان اسیدی که معده شما تولید می کند را کاهش دهند.

مهار کننده های پمپ پروتون مانند امپرازول (Prilosec) نیز اسیدهای معده را کاهش می دهند. آنها همچنین می توانند به بهبود مری کمک کنند.

اگر علائم شما همچنان ادامه داشته باشد ، پزشک ممکن است نسخه های قوی تری از این داروها را تجویز کند. بسته به علائم و نشانه های شما ، ممکن است این داروها به تنهایی یا همراه با هم مصرف شوند.

در شدیدترین موارد ، پزشک ممکن است داروی تقویت کننده مری مانند باکلوفن را پیشنهاد کند. این دارو ممکن است باعث بسته شدن اسفنکتر شما شود و باعث شود اسید به سمت بالا جریان نیابد. باکلوفن عوارض جانبی قابل توجهی دارد ، از جمله خستگی و گیجی.

در موارد نادر ، جراحی برای تقویت اسفنکتر مری ممکن است لازم باشد.

اگرچه تحقیقات در مورد عسل و ریفلاکس معده محدود است ، اما هنوز هم یک روش ایمن و موثر برای درمان رفلاکس معده محسوب می شود.

اگر تصمیم دارید که عسل را امتحان کنید ، به یاد داشته باشید:

یک دوز معمولی تقریباً یک قاشق چایخوری در روز است .عسل می تواند بر میزان قند خون شما تأثیر بگذارد.

بیشتر افراد می توانند عسل را بدون هیچ گونه عوارض جانبی مصرف کنند.

درمان های فرارو یا درمان های جایگزین غالباً در دوره های متفاوتی از ریفلاکس معده کمک می کند. اگر علائم شما پابرجاست ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

خرید عسل طبیعی

نمایی از تعدادی کندو زنبور عسل با رنگ های متفاوت

جهت مصارف درمانی حتما باید از عسل خام استفاده شود. چرا که عسل خام خواص درمانی را حفظ کرده و مناسب است . توصیه می شود عسل را از زنبوردار تهیه کنید تا محصول خام را در اختیار شما قرار دهد. شما میتوانید عسل خام و ارگانیک را از مجموعه هدیه عسل تهیه کنید. جهت مشاوره رایگان و یا سفارش محصول با ما تماس بگیرید.

medicalnewstoday

webmd

healthline

dabur

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من