بره موم و خواص درمانی آن

همه چیز در مورد بره موم

بره موم یکی از محصولات درمانی زنبور عسل است که زنبور از آن در ضدعفونی و پوشاندن درز های کندو استفاده میکند.بره موم در درمان سرطان و سلامت پوست تاثیر بسیار مفیدی دارد . در این مقاله هر آنچه که در مورد بره موم لازم است بدانید ، به طور مفصل گفته شده است.

بره موم چیست

استفاده بره موم برای تنگ کردن سوراخ پرواز
استفاده بره موم برای تنگ کردن سوراخ پرواز

عسل تنها چیزی نیست که زنبورها تولید می کنند . محصولات دیگری نیز دارند که یکی از آن ها بره موم یا پروپولیس است .زنبورها این ترکیب را از صمغ جمع آوری می کنند. وقتی آن صمغ را با بزاق خود و موم زنبور عسل ترکیب می کنند ، محصولی چسبنده ، سبز مایل به قهوه ای ایجاد می کنند.

 از آن به عنوان روکش برای ضدعفونی حجره ها ، بستن و پرکردن سوراخ های کندو استفاده میشود. همچنین در مومیایی کردن جانوارانی که به داخل کندو می آیند و آن ها توانایی بیرون بردن آن را ندارند ، کاربرد دارد. در فصل سرد برای جلوگیری از ورود سرما و کاهش دما ، اقدام به کوچک کردن درب ورودی کندو با استفاده از آن می کنند.

بره موم اثر میکروب کشی دارد و زنبورها پس از اتمام رشد لارو ها برای ضدعفونی کردن سلول ها ، جدار داخلی حجره ها را با یک لایه بسیار نازک از آن می پوشانند.

حمل بره موم توسط زنبورها به کندو از اوایل شهریور شدت پیدا میکند و تا آبان ماه ادامه می یابد. معمولا زنبورها در روز که هوا گرم تر است اقدام به جمع آوری آن از روی گیاهان می کنند . (چراکه در هوای گرم برداشت آن آسان تر است.)

هزاران سال پیش ، تمدن های باستان از خواص دارویی آن استفاده می کردند. یونانیان از آن برای درمان آبسه استفاده می کردند. آشوریان آن را برای مقابله با عفونت و کمک به روند و تسرع بهبودی روی زخم ها و تومورها قرار می دادند. مصریان نیز از آن برای مومیایی کردن استفاده می کردند.

ترکیبات پروپولیس

ترکیبات پروپولیس
ترکیبات پروپولیس

بره موم ترکیبی پیچیده است که توسط تولیدات زنبور عسل و گیاهان مشتق شده، ساخته می شود. به طور کلی ، از حدود 50٪ رزین ، 30٪ موم ، 10٪ روغن های اساسی ، 5٪ گرده و 5٪ از ترکیبات مختلف آلی تشکیل شده است. بیش از 300 نوع ترکیب در نمونه های مختلف آن مشخص شدند و هنوز هم موارد جدید در طی توصیف شیمیایی انواع جدید آن شناخته می شوند. نسبت مواد گوناگون موجود در آن به محل و زمان جمع آوری آن بستگی دارد.

محققان بیش از 300 ترکیب را در بره موم شناسایی کرده اند. بیشتر این ترکیبات اشکال پلی فنول هستند. پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که با بیماری و آسیب در بدن مبارزه می کنند. بره موم حاوی پلی فنول های خاصی به نام فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها در گیاهان به عنوان نوعی محافظ ، تولید می شوند.

تاکنون 76 اسیدآمینه مختلف در پروپولیس شناخته شده است . فواید مصرف این ماده به دلیل داشتن آرژنین در تحریک تولید اسید نوکلئیک نقش مهمی دارد. در این ماده ارزشمند 14 عنصر ریز معدنی شناسایی شده است که از بین آن ها ، آهن و روی فراوان ترین آنهاست.

مکانیسم درمانی

تعداد زیادی ترکیبات فعال زیستی و آنتی اکسیدانی موجود در آن ، مزایای بالقوه گسترده آن را توضیح می دهند. این محصول ممکن است در بدن به این صورت عمل کند:

با متوقف کردن رشد و گسترش باکتری ها و ویروس ها ، آن ها را ار بین ببرد.

با مسدود کردن رشد مخمر و قارچ ، با عفونت های مخمری مبارزه کند

با جلوگیری از رهاسازی هیستامین ها ، در مورد آلرژی عمل کند.

فشار خون را با کاهش فعالیت آنزیمی (تیروزین هیدروکسیلاز) ، که ممکن است باعث افزایش فشار خون شود ، کنترل کند..

سلامتی استخوان ها را تقویت کرده و با تقویت تراکم استخوان در بهبود و جلوگیری از شکستگی ها کمک می کند.

نقش مصرف آن در درمان سرطان دستگاه گوارش
نقش مصرف آن در درمان سرطان دستگاه گوارش

با جلوگیری و اختلال رشد سلول های سرطانی و ایجاد مرگ سلولی (آپوپتوز) ، با سرطان مبارزه می کند.

سلامت دندان و دهان را تقویت کرده و حفره ها را با از بین بردن باکتری ها و کاهش تورم در لثه ها خنثی می کند

با سرعت بخشیدن به بهبود زخم و جوانسازی سلولهای پوستی در شادابی و سلامت پوست دخیل است.

از کبد در برابر سموم ، آسیب و بیماری ها محافظت می کند.

با کاهش سطح قند خون به کنترل دیابت کمک می کند.

خواص درمانی بره موم

بره موم برای درمان و بهبود عفونت های ناشی از باکتری ها (از جمله سل) ، ویروس ها (از جمله آنفولانزا ، آنفولانزای “خوکی” H1N1 و سرماخوردگی) توسط قارچ ها و ارگانیسم های تک سلولی استفاده می شود. همچنین از پروپولیس برای درمان سرطان بینی و گلو استفاده می شود.

 برای تقویت سیستم ایمنی بدن و برای درمان مشکلات دستگاه گوارش از جمله عفونت هلیکوباکتر پیلوری و زخم معده استفاده میشود. همچنین از پروپولیس به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب بهره می برند.

سلامت دهان با مصرف محصولات زنبور عسل
سلامت دهان با مصرف محصولات زنبور عسل

گاهی اوقات افراد برای تمیز کردن زخم ها ، تبخال دستگاه تناسلی و زخم های سرد ، بره موم را مستقیماً بر روی پوست می گذارند. به عنوان شستشوی دهان برای تسریع در بهبودی بعد از عمل جراحی دهان و برای درمان سوختگی های جزئی نیز به کار میرود.

در ساخت داروهای آرایشی و بهداشتی از پروپولیس نیز استفاده می شود.

تشخیص بره موم اصل

بره موم از نظر ظاهر شبیه موم است. به همین سبب عده ای سودجو اقدام به ترکیب کردن آن با موم می کنند. رنگ آن از سبز تیره تا قهوه ای متغیر است. بوی تند و تیزی دارد. مزه آن تلخ است. با اندک حرارت در دست ، نرم میشود . بر خلاف موم که خشک است ، بره موم حالت خمیری بیبشتری دارد و چسبناک است.

بره موم و سرطان

بره موم و تاثیر آن در بهبود سرطان
بره موم و تاثیر آن در بهبود سرطان

پروپولیس در معالجه برخی از سرطان ها نیز نقش داشته است. طبق یک مطالعه منبع معتبر ، برخی از اثرات ضد سرطانی این ماده عبارتند از:

از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند

کاهش احتمال تبدیل شدن سلول های سالم به سلول های سرطانی

مسیرهای مسدود کننده سلول های سرطانی از سیگنال دهی به یکدیگر

این مطالعه نشان میدهد که این ماده می تواند یک درمان مکمل – نه درمان تنها – برای سرطان نباشد.

هنگامی که صحبت از اثرات درمانی عسل و محصولات زنبور عسل بر روی انواع سرطان ها می شود ، می توان چندین اثر علمی برجسته در زمینه تحقیقات بره موم را بررسی کرد. آپوپتوز یکی از مهمترین خصوصیات هوموستاتیک یک سیستم بیولوژیکی است که نقش مهم درمانی در برابر سرطان دارد.

چگونگی از بین بردن سلول های سرطانی

آپوپتوز به طور عمده از طریق مسیرهای مستقل از کاسپاز و وابسته به کاسپاز انجام می شود که می توانند از طریق سیگنالهای بیرونی (خانواده TNF گیرنده های سایتوکاین) و سیگنالهای ذاتی (سیتوکروم c از میتوکندری) تحریک شوند .

بیشتر مطالعات در مورد داروهای گیاهی و محصولات طبیعی برای یافتن مؤلفه های فعال زیستی انجام شده است . همچنین بر اثرات درمانی قابل توجهی در برابر انواع مختلف سرطان و ارزیابی اثرات ضد سرطانی پروپولیس و عصاره های آن ، اعم از اتانولی یا عصاره آبی آن هستند ، انجام شده .

از میان ترکیبات مختلف پروپولیس ، کافئین اسید فنیل استر (CAPE) و artepillin C دو ماده هستند که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و دارای اثرات ضد سرطانی هستند .این ها باعث تحریک فعالیت زیستی آنها از طریق مسیر آپوپتوز می شوند. علاوه بر این ، روغن های اساسی پروپولیس با کاهش در تکثیر سلولی ، می توانند تومورهای انسانی را سرکوب کنند. روغنهای اساسی استخراج شده از پروپولیس سین کیانگ قادر به ایجاد بازداشت چرخه سلولی و القاء آپوپتوز میشود.

خواص بره موم برای پوست

خواص مصرف بره موم بر سلامت پوست
خواص مصرف بره موم بر سلامت پوست

بره موم برای افرادی که پوست حساس دارند بسیار مناسب است. به ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند بسیار عالی است زیرا ماده ای طبیعی است که از پوست به خوبی مراقبت می کند.

بره موم یا پروپولیس می تواند به درمان آکنه کمک کند. به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی ، از دو طریق می تواند به درمان آکنه کمک کند: اول ، با هدف قرار دادن آکنه های ایجاد کننده باکتری. دوم ، با تسکین التهاب پوست که منجر به آکنه می شود. التهاب نیز با خشک کردن پوست شما این کار را انجام می دهد که می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و حتی زخم شود

محافظت آنتی اکسیدان بره موم در برابر آسیب های محیط زیست مانند آلودگی ، نور خورشید و پرتوها و اشعه مضر نیز مفید است. رزین سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو را که به سلول های پوستی آسیب می رساند ، خنثی کند. رادیکال ها آزاد همچنین منجر به پیری زودرس ، افتادگی ، لکه های تیره و … می شود.

خواص بره موم برای روده

درمان کولیت یا التهاب روده
درمان کولیت یا التهاب روده

کولیت را میتوان بیماری مزمن روده دانست که باعث التهاب روده بزرگ می شود و با علایم دل پیچه ، دل درد و یا اسهال خونی بروز میکند. متاسفانه هنوز دلیل اصلی کولیت روده مشخص نشده است. البته عده ای معتقدند کولیت به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن و یا استرس های شدید بروز می کند.

از آنجایی که بره موم اصل خواص ضد التهابی دارد ، می توان از آن در کنترل التهاب روده یا همان کولیت استفاده کرد. مصرف مداوم آن نیز می تواند باعث درمان کولیت شود.

این ماده طبیعی بر خلاف داروهای شیمیایی موجود ، عوارضی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند و کاملا طبیعی است.

درمان عفونت رحم

درمان عفونت رحم با مصرف بره موم
درمان عفونت رحم با مصرف بره موم

پروپولیس ، دارای خاصیت آنتی باکتریال قوی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن میتواند باکتری های ناحیه رحم را از بین ببرد. مصرف بره موم اصل باعث رفع خارش رحم ، درمان عفونت رحم و همچنین کاهش درد عادت ماهیانه در خانم ها شود.

طریقه مصرف بره موم

بهترین روش مصرف پروپولیس یا بره موم
بهترین روش مصرف پروپولیس یا بره موم

روش و مقدار مصرف آن بر اساس اشکال مختلف آن ، متفاوت است. مثلا دوز مصرف عصاره آن، کمتر از مصرف شکل خام آن است. همچنین دوز مصرف آن برای درمان های مختلف میتواند فرق داشته باشد.

بهترین روش مصرف این است که 3 تا 5 گرم از آن را در دهان قرار داده و بجوید و سپس قورت دهید. بهتر است صبح ناشتا و دو وعده در روز مصرف کنید.

خواص بره موم در طب اسلامی

همان طور که میدانید طب سنتی جهت درمان بیماری ها و یا پیشگیری از آن ها ، برخلاف طب نوین که بر پایه درمان با داروهای شیمیایی است ، اقدام به درمان با داروهای طبیعی و گیاهی میکند.

از آن جایی پروپولیس نیز دارویی طبیعی و موثر است که توسط زنبور عسل جمع آوری و تولید میشود ، طب سنتی به آن توجه خاصی کرده است.

اشکال مختلف بره موم

اشکال مصرفی مختلف
اشکال مصرفی مختلف

اشکال مختلفی از جمله خام ، قرص ، کپسول ، پودر و عصاره آن موجود است. در صورت استفاده موضعی ، در پمادها ، کرم ها ، لوسیون ها و سایر محصولات مراقبت شخصی وجود دارد. یکی دیگر از اشکال مصرفی آن ، بره موم عسل است که شامل عسل شامل ترکیب عسل و بره موم است.

مطالعات انسانی کافی برای تعیین قطعی میزان مصرف پروپولیس برای درمان وجود ندارد.

شرایط نگهداری

روش نگهداری صحیح از پروپولیس
روش نگهداری صحیح از پروپولیس

بره موم خام را در ظروف در بسته به دور از نور خورشید و گرما نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری آن زیر 12 درجه سانتی گراد است تا خواص و فعالیت آنتی باکتریال آن باقی بماند. حدود یک سال میتوان آن را به این صورت نگهداری کرد.

قیمت بره موم خام

قیمت بره موم بر اساس رنگ و نوع آن متفاوت است. همچنین قیمت مقدار جزیی و عمده آن نیز یکی نیست. هنگام خرید باید از اصل بودن آن مطمئن باشید . چراکه ممکن است عده ای آن را باموم که قیمت پایین تری دارد ترکیب کنند و به اسم اصل بفروشند. خرید بره موم و کلا محصولات زنبور عسل به طور مستقیم از زنبوردار و تولیدکننده ، مطمئنا قیمت مناسب تری برای شما خواهد داشت.

خرید بره موم اصل

خرید محصولات زنبور عسل مستقیما از زنبوردار
خرید محصولات زنبور عسل مستقیما از زنبوردار

خواص درمانی فوق العاده ای که در بالا برای آن ذکر شد فقط و فقط مخصوص محصول طبیعی و اصل است. سعی کنید آن را از جای معتبر و مطمئن تهیه کنید. خرید مستقیم از زنبوردار و تولیدکننده قطعا اطمینان خاطری از نظر کیفیت و قیمت برای شما خواهد داشت.

خرید اینترنتی

خرید ایرنتی بره موم از مجموعه هدیه عسل
خرید ایرنتی بره موم از مجموعه هدیه عسل

سعی کنید محصولات زنبور عسل را مستقیما از تولیدکننده و پرورش دهنده خریداری نمایید ؛ چرا که از بابت کیفیت و قیمت برای شما مناسب تر خواهد بود.

هدیه عسل به عنوان ارایه دهنده انواع محصولات ارگانیک زنبور عسل در سطح کشور است. شما می توانید محصول را سفارش دهید و بدون اتلاف وقت و هزینه ، در کمترین زمان درب منرل تحویل بگیرید. این مجموعه مناسب ترین قیمت جهت فروش بره موم را برای شما در نظر گرفته است. جهت خرید اینترنتی به بخش محصولات در بالای سایت مراجعه کنید.

healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

محصولات پرفروش ما

تومان 850,000تومان 1,190,000
5/5
قیمت اصلی تومان 510,000 بود.قیمت فعلی تومان 490,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
قیمت اصلی تومان 590,000 بود.قیمت فعلی تومان 540,000 است.
5/5
تومان 110,000تومان 220,000
5/5
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من